E12-E28 Strona Główna E12-E28
Forum posiadaczy i miłosników BMW E12 i BMW E28

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
 Ogłoszenie 
Filmik z IV Ogólnopolskiego Zlotu e12-e28.pl - MAŁKINIA 2014 - http://vimeo.com/102914979

Poprzedni temat «» Następny temat
[E28 533i] 533i USA 1983 Alpinweiss
Autor Wiadomość
Dominique 


Nadwozie: E28
Model: E28 533i USA
Silnik: M30B32
Rok produkcji: 02.06.1983
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 806
Skąd: wigry/warszawa
Wysłany: 23 Luty 2019, 22:34   
   Imię: Dominik


Dzięki Cubici! Rodzyn to zbyt wielkie słowo. W tej wersji strasznie mi się podoba, że był to najszybszy sedan w USA w 1983 roku, do tego najbogatsza odmiana e28 w danym okresie produkcyjnym (1983-1984), a powstało zaledwie 7848 sztuk 533i w manualu <czapka>
Dzisiejsze prace dotyczyły zegarów.
Nowa płytka główna z Holandii plus nowe trybiki licznika z USA pozwalają mieć nadzieję, że prędkość znów będzie liczona w mph a ekonomizer w mpg <mina>
Stan płyty i trybów pierwotnie:






stare vs nowe





Mulder, kolejny raz dzięki za pomoc!
_________________
Gdyby nie Niemce, nikt z nas nie jeździłby w Beemce.

E30 320i 05/1987 Cirrusblau Metallic
E28 533i 06/1983 USA Alpinweiss
 
 
     
Dominique 


Nadwozie: E28
Model: E28 533i USA
Silnik: M30B32
Rok produkcji: 02.06.1983
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 806
Skąd: wigry/warszawa
Wysłany: 23 Luty 2019, 22:37   
   Imię: Dominik


Dzięki Cubici! Rodzyn to zbyt wielkie słowo. W tej wersji strasznie mi się podoba, że był to najszybszy sedan w USA w 1983 roku, do tego najbogatsza odmiana e28 w danym okresie produkcyjnym (1983-1984), a powstało zaledwie 7848 sztuk 533i w manualu <czapka>
Dzisiejsze prace dotyczyły zegarów.
Nowa płytka główna z Holandii plus nowe trybiki licznika z USA pozwalają mieć nadzieję, że prędkość znów będzie liczona w mph a ekonomizer w mpg <mina>
Stan płyty i trybów pierwotnie:






stare vs nowe





Mulder, kolejny raz dzięki za pomoc!

Widzę, że nieumyślnie zdublowałem post. Proszę moderatora o zrobienie porządku <worek>
_________________
Gdyby nie Niemce, nikt z nas nie jeździłby w Beemce.

E30 320i 05/1987 Cirrusblau Metallic
E28 533i 06/1983 USA Alpinweiss
 
 
     
kolus25 
Kolus25


Nadwozie: E28
Model: 535i
Silnik: 3500
Rok produkcji: 1986
Dołączył: 17 Lis 2015
Posty: 115
Skąd: Kraków
Wysłany: 3 Maj 2019, 20:10   
   Imię: Daniel


Rekin i nakład prac pierwsza liga
_________________

 
 
     
Dominique 


Nadwozie: E28
Model: E28 533i USA
Silnik: M30B32
Rok produkcji: 02.06.1983
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 806
Skąd: wigry/warszawa
Wysłany: 22 Listopad 2019, 22:51   
   Imię: Dominik


Przy samochodzie ciągle coś tam idzie do przodu. Poświęcam mu średnio 3 godziny miesięcznie <masakra>
Gałkę zmiany biegów oddałem w ręce kolegi z pracy na jakieś pół godziny...
Była obdarta ze skóry:


Oddał mi to:

_________________
Gdyby nie Niemce, nikt z nas nie jeździłby w Beemce.

E30 320i 05/1987 Cirrusblau Metallic
E28 533i 06/1983 USA Alpinweiss
 
 
     
Dominique 


Nadwozie: E28
Model: E28 533i USA
Silnik: M30B32
Rok produkcji: 02.06.1983
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 806
Skąd: wigry/warszawa
Wysłany: 22 Listopad 2019, 23:42   
   Imię: Dominik


Temat aktualizuję raz na jakiś czas i raczej nieregularnie, dlatego etapy ogarniania e28 przedstawiam niekoniecznie w chronologicznej kolejności.
Jedna z najbardziej irytujących rzeczy w tym samochodzie od samego początku był wydech. Cały, od kolektorów, aż po końcówkę.
Z racji, że nie jest to projekt za grube tysiące i wszystko praktycznie robię sam, wydech jest home made, nie jakieś kwasiaki z el-techa za 4 koła... Jego koszt nie przekroczył 600 zł <czapka> , całego.
Amerykańska 533i wyposażona była fabrycznie w katalizator. Oczywiście w moim samochodzie dawno już go nie było, a w jego miejscu Murzyni wspawali kawałek rury kanalizacyjnej chyba <worek> . Ogólny zamysł producenta na ten wydech niekoniecznie mi się podobał- tuż za kolektorami wydechowymi wszystko scalało się w jedną gruba rurę.
Zachciało mi się dwururki po całej długości wydechu <spiewa>
I tak po kolei: założyłem 2 rury kolektorowe od euro m30 plus łączniki elastyczne.

i od tego miejsca zaczyna się 2x2".
X-pipe, aby mieć gdzie wkręcić sondę lambda, tuż za nim środkowy tłumik z e46 330i (pasował mi gabarytowo):

dalej kolanka i oryginalne mocowania, aby wszystko ładnie usiadło w swoim miejscu.
Stare vs. nowe:

i na samochodzie:

Tłumik końcowy zaadaptowany z Opla Omegi B 3,0. Kierowałem się znowu wymiarami i kształtem puszki. wsmarowane tigiem końcówki z nierdzewki, polerowane:



Całość pomalowana wysokotemperaturowym lakierem. Jak dla mnie efekt spox. Niewiele różni się od oryginału.

_________________
Gdyby nie Niemce, nikt z nas nie jeździłby w Beemce.

E30 320i 05/1987 Cirrusblau Metallic
E28 533i 06/1983 USA Alpinweiss
 
 
     
Dominique 


Nadwozie: E28
Model: E28 533i USA
Silnik: M30B32
Rok produkcji: 02.06.1983
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 806
Skąd: wigry/warszawa
Wysłany: 22 Listopad 2019, 23:52   
   Imię: Dominik


Dla przypomnienia, tak było tuż po zakupie:



<worek>
_________________
Gdyby nie Niemce, nikt z nas nie jeździłby w Beemce.

E30 320i 05/1987 Cirrusblau Metallic
E28 533i 06/1983 USA Alpinweiss
 
 
     
Dominique 


Nadwozie: E28
Model: E28 533i USA
Silnik: M30B32
Rok produkcji: 02.06.1983
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 806
Skąd: wigry/warszawa
Wysłany: 23 Listopad 2019, 00:05   
   Imię: Dominik


Walkę z elektryką zacząłem od wymiany skrzynki bezpieczników- oj działo się tam kiedyś..

milion kabli do przepięcia, a ja noga z elektryki-patrz, udało się <spiewa>


Później próba odpalenia po zimowym postoju... kałuża paliwa na podłodze, dziurawa pompa, nie wiem jakim cudem.

Śmieszne, ale akurat miałem nową, od ponad roku woziłem z dupowozie <tanczy>

i już na miejscu
_________________
Gdyby nie Niemce, nikt z nas nie jeździłby w Beemce.

E30 320i 05/1987 Cirrusblau Metallic
E28 533i 06/1983 USA Alpinweiss
 
 
     
Dominique 


Nadwozie: E28
Model: E28 533i USA
Silnik: M30B32
Rok produkcji: 02.06.1983
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 806
Skąd: wigry/warszawa
Wysłany: 23 Listopad 2019, 00:17   
   Imię: Dominik


Problemu z podwyższonymi wolnymi obrotami szukałem już wszędzie. Wszystkie przewody w dolocie nowe, przepływka wyczyszczona i pomierzona multimetrem- sprawna, zawór wolnych obrotów wyczyszczony w ultradźwiękach
,
świece nowe itd... trafiam na podejrzany czujnik temperatury (luźny jeden z pinów):

kupiony nowy w ASO (oczywiście, gdyby były zamienniki to bym takie z pewnością zakupił).


Efekt-żaden, poza tym, że mam nowy czujnik <masakra> do sprawdzenia już tylko pozostał moduł wolnych obrotów.. ale to w dalsze przyszłości.
Kompresja na każdym cylindrze podobna, ok 140psi:
_________________
Gdyby nie Niemce, nikt z nas nie jeździłby w Beemce.

E30 320i 05/1987 Cirrusblau Metallic
E28 533i 06/1983 USA Alpinweiss
 
 
     
Dominique 


Nadwozie: E28
Model: E28 533i USA
Silnik: M30B32
Rok produkcji: 02.06.1983
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 806
Skąd: wigry/warszawa
Wysłany: 23 Listopad 2019, 00:29   
   Imię: Dominik


Zmiast tego:



wolę to:




pianka kupiona na metry, wycięta rękami- kosztowało jakieś 35 zł. Wyglądem i właściwościami nie odbiega od tej z ASO za 10 krotność ceny.
_________________
Gdyby nie Niemce, nikt z nas nie jeździłby w Beemce.

E30 320i 05/1987 Cirrusblau Metallic
E28 533i 06/1983 USA Alpinweiss
Ostatnio zmieniony przez Dominique 23 Listopad 2019, 08:05, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
     
Dominique 


Nadwozie: E28
Model: E28 533i USA
Silnik: M30B32
Rok produkcji: 02.06.1983
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 806
Skąd: wigry/warszawa
Wysłany: 23 Listopad 2019, 00:48   
   Imię: Dominik


Pozostało uzupełnić detale.
To:




Zastąpiłem tym:



_________________
Gdyby nie Niemce, nikt z nas nie jeździłby w Beemce.

E30 320i 05/1987 Cirrusblau Metallic
E28 533i 06/1983 USA Alpinweiss
 
 
     
Dominique 


Nadwozie: E28
Model: E28 533i USA
Silnik: M30B32
Rok produkcji: 02.06.1983
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 806
Skąd: wigry/warszawa
Wysłany: 23 Listopad 2019, 00:49   
   Imię: Dominik


Przy aucie ciągle coś się dzieje, bardzo powoli, ale jednak... Dla zainteresowanych aktualizacja już niebawem, czyli pewnie pod koniec 2020 roku.
_________________
Gdyby nie Niemce, nikt z nas nie jeździłby w Beemce.

E30 320i 05/1987 Cirrusblau Metallic
E28 533i 06/1983 USA Alpinweiss
 
 
     
Dominique 


Nadwozie: E28
Model: E28 533i USA
Silnik: M30B32
Rok produkcji: 02.06.1983
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 806
Skąd: wigry/warszawa
Wysłany: 23 Listopad 2019, 23:35   
   Imię: Dominik


Zawczasu powiem-nie jestem blacharzem. Przykre doświadczenia życiowe sprawiły jednak, że już nigdy więcej nie oddam auta do "zawodowych" blacharzy. Wolę sam.. przynajmniej nie zalepię sobie dziury kawałkiem puszki po fancie na mastykę albo na nity...i nie będę musiał za to zapłacić kilkuset złotych. Nie po to Bozia dała zdrowe ręce i trochę oleju w głowie, żeby z tego nie skorzystać <wstyd>
Zdjąłem tylny zderzak i zobaczyłem to:




od spodu, obudowa mocowania amortyzatora zderzaka



spontanicznie chwyciłem za diaxa i poleciały iskry...



reperaturkę podłogi bagażnika wykonałem praktycznie na kolanie

i już wspawana:


obudowę mocowania zderzaka udało mi się wyjąć bez większych zniszczeń, więc miałem wzór do odbudowy tego elementu:




był mocno zgnity, ale nie ma to już żadnego znaczenia...



zgrzane na paście miedzianej-korozja nie ma szans.





na koniec oczywiście zostało przycięte na odpowiedni kształt, pomalowane epoksydem i wspawane do samochodu.
W międzyczasie reperaturka podłogi bagażnika wylądowała na miejscu

Przyszedł więc czas na łatanie dziur. Łata:

i już na miejscu:

reszta korozji usunięta:

zostało już tylko dokończyć i zabezpieczyć epoksydem


sorry za chamskie zacieki-pistolet za 40 zł był trudny do opanowania <masakra>
_________________
Gdyby nie Niemce, nikt z nas nie jeździłby w Beemce.

E30 320i 05/1987 Cirrusblau Metallic
E28 533i 06/1983 USA Alpinweiss
Ostatnio zmieniony przez Dominique 24 Listopad 2019, 18:49, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
     
Dominique 


Nadwozie: E28
Model: E28 533i USA
Silnik: M30B32
Rok produkcji: 02.06.1983
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 806
Skąd: wigry/warszawa
Wysłany: 23 Listopad 2019, 23:46   
   Imię: Dominik


Lampy przednie zostały lekko odmulone.
Po demontażu wyglądały tak:


co się dało, zostało wyczyszczone:



A reszta wypiaskowana i pomalowana. Sprężynki, wkręciki itp ocynkowane <czapka>






Zamontuję je dopiero po ogarnięciu niedoskonałości blacharskich przodu. Ale gotowe niech czekają cierpliwie na swoja kolej.
_________________
Gdyby nie Niemce, nikt z nas nie jeździłby w Beemce.

E30 320i 05/1987 Cirrusblau Metallic
E28 533i 06/1983 USA Alpinweiss
 
 
     
Dominique 


Nadwozie: E28
Model: E28 533i USA
Silnik: M30B32
Rok produkcji: 02.06.1983
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 806
Skąd: wigry/warszawa
Wysłany: 23 Listopad 2019, 23:47   
   Imię: Dominik


Na razie to już koniec spamu. Moderator jak chce, to niech to wszystko sklei w jeden post.
_________________
Gdyby nie Niemce, nikt z nas nie jeździłby w Beemce.

E30 320i 05/1987 Cirrusblau Metallic
E28 533i 06/1983 USA Alpinweiss
 
 
     
Kargul1005 


Nadwozie: E28
Model: 520i
Silnik: m20b20
Rok produkcji: 1987
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Lis 2007
Posty: 1462
Skąd: Toruń
Wysłany: 24 Listopad 2019, 19:15   
   Imię: Rafał


Fajnie działasz :-)
_________________
E28 520i nerzbraun mettalic >>>Remont<<<
dupowóz:
Kałdi A4 LPG
 
 
     
misza 

Nadwozie: Exx
Model: e30 touring
Silnik: m40b18
Rok produkcji: 90
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 14 Maj 2008
Posty: 151
Skąd: Mińsk Mazowiecki
Wysłany: 24 Listopad 2019, 22:04   
   Imię: Michał


Blache na kolanie lepiej wyginasz niż nie jeden zawodowy "blacharz" super robota. Jak zrobiłeś te wszystkie zagięcia? Np. na tym kawałku podłogi?
 
 
     
Dominique 


Nadwozie: E28
Model: E28 533i USA
Silnik: M30B32
Rok produkcji: 02.06.1983
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 806
Skąd: wigry/warszawa
Wysłany: 1 Marzec 2020, 21:52   
   Imię: Dominik


Mocowanie pompy paliwa odświeżone. Wypiaskowane, pomalowane, ocynkowane, nowe poduszki gumowe i filtr paliwa.
Przed:


Po:

_________________
Gdyby nie Niemce, nikt z nas nie jeździłby w Beemce.

E30 320i 05/1987 Cirrusblau Metallic
E28 533i 06/1983 USA Alpinweiss
 
 
     
Dominique 


Nadwozie: E28
Model: E28 533i USA
Silnik: M30B32
Rok produkcji: 02.06.1983
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 806
Skąd: wigry/warszawa
Wysłany: 1 Marzec 2020, 22:24   
   Imię: Dominik


Zająłem się też zbiornikiem paliwa. Był w niezłym stanie, posiadał niewielkie dziurki przy rurze wlewowej i skorodowany jeden uchwyt.



Czyszczenie wnętrza (zapomniałem o fotkach) przy użyciu gwoździ papiaków, aby usunąć korozję, następnie odtłuszczanie i malowanie farbą Tapox od Novola.

Z zewnątrz zbiornik został wypiaskowany, dziurki i wżery zalutowane cyną, a skorodowany fragment mocowania wyciąłem i wstawiłem w jego miejscu nowy kawałek blachy. Dodatkowo porozginałem cały zbiornik po obwodzie wzdłuż szwu, oczyściłem, zabezpieczyłem pastą miedzianą i połapałem zgrzewarką. Na koniec pomalowany podkładem.






I finalnie pomalowany poliuretanowa farbą do podwozi Polycoat Protect z serii Novol for Classic Cars:




naprawiane miejsce:


Osłona termiczna wydechu ocynkowana:



A całość dopełnia korek wlewu paliwa <czapka>
było tak:

a jest tak:

_________________
Gdyby nie Niemce, nikt z nas nie jeździłby w Beemce.

E30 320i 05/1987 Cirrusblau Metallic
E28 533i 06/1983 USA Alpinweiss
Ostatnio zmieniony przez Dominique 2 Marzec 2020, 21:57, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
     
Dominique 


Nadwozie: E28
Model: E28 533i USA
Silnik: M30B32
Rok produkcji: 02.06.1983
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 806
Skąd: wigry/warszawa
Wysłany: 1 Marzec 2020, 22:35   
   Imię: Dominik


A w międzyczasie zrobiłem nowe uszczelki tylnych lamp. Wiem, że można je kupić w ASO, ale bez przesady...nie za taką kwotę. Mikroguma o grubości 8mm jak dobrze pamiętam.



stare i nowe:
_________________
Gdyby nie Niemce, nikt z nas nie jeździłby w Beemce.

E30 320i 05/1987 Cirrusblau Metallic
E28 533i 06/1983 USA Alpinweiss
 
 
     
Fuks 

Nadwozie: E28
Model: 5
Silnik: 525
Rok produkcji: 1985
Dołączył: 30 Kwi 2019
Posty: 35
Skąd: Koszalin
Wysłany: 2 Marzec 2020, 16:25   
   Imię: Tomek


W końcu coś na forum się pokazało, miło się ogląda tą pracę , śledzę i czekam na kolejne fotki
 
 
     
cubici 
Freude am Fahren


Nadwozie: E28
Model: 535i
Silnik: m30b35
Rok produkcji: 1985
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 21 Lut 2010
Posty: 951
Skąd: Oborniki Wlkp
Wysłany: 3 Marzec 2020, 06:31   
   Imię: jakub


Zawsze świetnie ogląda się takie "akcje serwisowe"! Piękna robota Dominik! <ok>
_________________
www.reku.com.pl
 
 
     
Kuba. 

Nadwozie: Exx
Model: E24
Silnik: 3.5
Rok produkcji: 1986
Dołączył: 21 Lip 2018
Posty: 11
Skąd: Łódzkie
Wysłany: Wczoraj 11:37   
   Imię: Kuba


Jak idą prace? :)
 
 
     
Dominique 


Nadwozie: E28
Model: E28 533i USA
Silnik: M30B32
Rok produkcji: 02.06.1983
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 806
Skąd: wigry/warszawa
Wysłany: Wczoraj 22:52   
   Imię: Dominik


Narazie nic przy nim nie robię. Trójka dzieci, przeprowadzka do nowego domu, praca itp. Moje zabawki muszą poczekać, kiedy sytuacja życiowa trochę się uspokoi.
_________________
Gdyby nie Niemce, nikt z nas nie jeździłby w Beemce.

E30 320i 05/1987 Cirrusblau Metallic
E28 533i 06/1983 USA Alpinweiss
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,071 sekundy. Zapytań do SQL: 14