E12-E28 Strona Główna E12-E28
Forum posiadaczy i miłosników BMW E12 i BMW E28

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
 Ogłoszenie 
Filmik z IV Ogólnopolskiego Zlotu e12-e28.pl - MAŁKINIA 2014 - http://vimeo.com/102914979

Poprzedni temat «» Następny temat
BMW 320iC@335iC
Autor Wiadomość
Mikulak_BMW 


Nadwozie: E28
Model: 524td
Silnik: M21
Rok produkcji: 1985
Dołączył: 25 Lis 2009
Posty: 135
Skąd: Warszawa
Wysłany: 22 Marzec 2013, 11:41   BMW 320iC@335iC
   Imię: Michał


Witam

Od dłuższego już czasu po głowie chodziło mi e30 Cabrio. Oczywiście gdyby było jeszcze na wąskiej lampie byłoby to spełnienie moich oczekiwań. W pewien październikowy wieczór śledziłem aukcje w Niemczech. Nagle zainteresowała mnie jedna z nich gdyż auto na niej wystawione miało uszkodzony silnik. Zalicytowałem dość zachowawczo i po niedługim czasie po tym fakcie stałem się właścicielem wymarzonego e30 bez dachu.

Na początku nic nie wskazywało by dopadła mnie choroba upiększania samochodu, pierwotny stan mnie zadowalał. Auto posiadało już sporo rarytasów na pokładzie:

-BH front

-kierunkowskazy In-pro

-tylne lampy Startec

-felgi Azev A 17/8,5 i 17/9,5

-amortyzatory Bilstein B8 i krótsze sprężyny

Całości modyfikacji stylistycznych dopełniał lakier Techno-violet stosowany na przykład w BMW M3 e36. O ile na tym polu nie czułem niedosytu to pod maską znajdował się silnik M20B20 choć był w dobrej kondycji nie pasował do charakteru auta. Jednak po rozbiciu miski olejowej i namowach Kamila zapadła męska decyzja, że będzie SWAP. Moje pomysły na realizację tego planu były następujące:

-M30B35 (tu przemawiała na plus cena ale masa i moc były minusem)

-S38B36 (tu cena była głównym minusem a także trudność z dostępnością części)

-M52B28 (zasadniczo nie lubię plastiku ale niska masa i prostota konwersji były atutem)

Finalnie wybór padł na silnik M30B35 ale w wersji 218KM z BMW e28. Pozyskanie go w dużej mierze zawdzięczam bardzo owocnej współpracy z Kamilem a także Jego ciągłemu wsparciu mnie w dążeniu do celu. Od razu wiedziałem, że konwersja silnika na M30 musi w jak największym stopniu przypominać tą wykonaną w stajni Alpiny.


Do wykonania projektu potrzebowałem następujących części:

-silnik M30B35

-misa olejowa i pompa oleju z nowszego silnika M30 z BMW 535i e34

-łapy aluminiowe Alpina pozycja 1

-skrzynia biegów e28 535i

-sprzęgło z dociskiem od M30, tarcza z okładzinami z kevlaru

-chłodnica cieczy dorobiona na zamówienie

-el.wentylator od klimatyzacji z e28

-wałek rozrządu Alpina B6 280 stopni

-zmodyfikowany wał napędowy z BMW e34 535i

-tylny dyferencjał na dużej głowie S3,73 (przełożenie wypadło całkiem przypadkiem i jest krótkie)

-wybierak skrzyni biegów e30 silnik M20

-tłumik wstępny z 535i e28

-portki wydechu wykonane na zamówienie

Po zgromadzeniu wszystkich części zaczęła się żmudna droga poskładania tego wszystkiego do kupy.


Początek prac polegał na przygotowaniu komory silnika.


Tutaj skompletowane sprzęgło.


Dyferencjały o różnych parametrach.


Wybierak z e28 i e30, widać różnicę.


Upychanie w pojedynkę dość dużego silnika zajęło mi trochę czasu.


Lutowanie wiązki, bardzo pracochłonna czynność.


Praktycznie całą robociznę wykonałem sam a oto i moje stanowisko pracy jak widać warunki raczej polowe.


Krok 1 silnik M20B20


Krok 2 silnik M30B35 z seryjnym dolotem


Krok 3 silnik M30B35 w stylizacji Alpina B6
Ostatnio zmieniony przez Mikulak_BMW 2 Styczeń 2014, 18:44, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
     
Kermit 

Nadwozie: Exx
Model: 325e
Silnik: m20b27
Rok produkcji: 1986
Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 70
Skąd: Kutno
Wysłany: 22 Marzec 2013, 16:00   
   Imię: Michał


Bardzo fajny bezdasznik. I ma sporo ciekawych rarytasików :)
Ale widok pod maską nie zachwyca...
 
 
     
Mikulak_BMW 


Nadwozie: E28
Model: 524td
Silnik: M21
Rok produkcji: 1985
Dołączył: 25 Lis 2009
Posty: 135
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2 Styczeń 2014, 18:51   
   Imię: Michał


Przy okazji przekładania przepustnicy na lewą stronę postanowiłem zrobić coś jeszcze. Pomysł zaczerpnięty ze strony www.e30.de . Dość ryzykowne posunięcie bo można z tą przeróbką przesadzić, bardzo jestem ciekaw efektów. Po odpaleniu silnika wszystko pracuje bez zarzutu, jedynie przez ostry wałek silnik pracuje już nie tak równio jak kiedyś na wolnych obrotach.

Na myśli miałem rozwiercenie kanałów dolotowych bez zdejmowania głowicy, "delikatny hardcore".


Do pełni sukcesu brakuje jeszcze odpowiedniego wystrojenia silnika i dostosowania seryjnej puszki filtra powietrza z silnika M20 tak by współpracowała z silnikiem M30. Operacja jest w toku. Finalnie przewiduje wizytę na hamowni i porównanie kilku chip-ów.
 
 
     
Mikulak_BMW 


Nadwozie: E28
Model: 524td
Silnik: M21
Rok produkcji: 1985
Dołączył: 25 Lis 2009
Posty: 135
Skąd: Warszawa
Wysłany: 6 Sierpień 2014, 12:21   
   Imię: Michał


No i kolejny etap...



CHIP Dinan, wolne obroty - 1000 obr./min. i odcięcie 6900obr./min.


Wydajniejsza pompa paliwa - 340 litrów na godzinę wydatku, zapotrzebowanie M30 to około 160 litrów. Problem z niedokręcaniem się silnika ustał. Pompa jest mniejsza od fabrycznej.


"Nowa" wiązka z e34, której miejsca ustąpiła wiązka z e28. Duże ułatwienie jeśli chodzi o dobór komputera, teraz mogę używać wszystkich jednostek 3-rzedowych, a więc chipów 28-pinowych.


Na koniec zbliżona do fabrycznej puszka filtra powietrza, wykonana na wzór tej z Alpiny B6 3,5.

Auto w tym setupie zaczęło jeździć bardzo ciekawie ale niestety nie na długo. Po pewnym czasie przestał pracować jeden cylinder. Diagnoza: złamana dźwigienka zaworowa i wyłamana ostania krzywka na wałku rozrządu.

Jestem w trakcie poszukiwania kolejnego wałka, duża szkoda bo ten był z Alpiny B6 3,5.
 
 
     
Mikulak_BMW 


Nadwozie: E28
Model: 524td
Silnik: M21
Rok produkcji: 1985
Dołączył: 25 Lis 2009
Posty: 135
Skąd: Warszawa
Wysłany: 12 Listopad 2014, 23:42   
   Imię: Michał


Remontu ciąg dalszy, jak przeczuwałem silnik nie był w tak dobrej kondycji jak wstępnie się wydawało. Finalna diagnoza była dość bolesna:

-dwa zawory wydechowe w głowicy były krzywe

-dwa zawory dolotowe były skrócone szlifierką kątową o 1mm

-korpus głowicy uległ uszkodzeniu, pęknięty wałek przemieścił się i zarysował miejsca podparcia

-cały osprzęt głowicy jak uszczelniacze i prowadnice zaworowe w stanie złym.



I tak na początku zdjąłem głowicę w 4 godziny, mój nowy rekord.



Silnik bez głowicy, na szczęście tłoki z wersji z CR 10:1, gładzie cylindrów w porządku.


W między czasie udało mi nabyć dwa wałki rozrządu z Alpiny B6 3,5 czyli 280 stopni.

Plan remontu głowicy mocno się rozszerzył i tak wykonane zostały następujące prace:

1.Montaż większych zaworów dolotowych 47mm zamiast 46mm z M30 po "liftingu"

2.Montaż twardszych podwójnych sprężyn zaworowych

3.Planowanie głowicy, wymiana prowadnic i uszczelniaczy zaworowych

4.Montaż nowych dźwigienek zaworowych

5.Montaż wałka rozrządu z Alpiny B6 3,5

6.Rozwiercenie i polerowanie kanałów dolotowych

Zakładając tak złą kondycję silnika szacuję, że jego moc oscylowała w granicach 150KM, stąd tak duże problemy z przyśpieszeniem powyżej 200km/h i nierówna praca powyżej 5000 obr./min.

Za krótkie trzonki zaworów dolotowych powodowały zmianę w wielkości otwarcia tychże zaworów a co za tym idzie silnik nie mógł zassać tyle mieszanki ile powinien. Ktoś kto pracował wcześniej przy tej głowicy był prawdziwym "rzeźnikiem" w środowisku mechaników.
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0.034 sekundy. Zapytań do SQL: 12