Przesunięty przez: ŻbiQ 13 Wrzesień 2011, 08:11 |
[E12 520] Ciekawa historia --> Turbo |
Autor |
Wiadomość |
Turbo
BMW maniak
Nadwozie: E28
Model: E23 735i E28 528i E12 525 E30 325i
Silnik: m30b35/m30b28/m30/m25/m20b25
Rok produkcji: 1983/1982/1980/1986
Dołączył: 04 Lut 2010 Posty: 36 Skąd: Białystok/Ełk
|
Wysłany: 11 Wrzesień 2011, 21:39 [E12 520] Ciekawa historia --> Turbo
Imię: Marcin |
|
|
Witam serdecznie!
Chciałbym przedstawić kolegom ciekawą historię samochodu, którego stałem się szczęśliwym posiadaczem ;-)
Szeroką lampę E12 posiadam już od ponad roku, ale gdzieś tam kiedyś przeglądając zdjęcia marzyła mi się wąska lampa, ten śmieszny wlew z tyłu pojazdu oraz m10b20 na 2 strombergach..
Pisałem też kiedyś na forum że chciałbym mieć też E12 z "garbem" na masce ( wersje m30 na Zenitach ) ale niestety nie można mieć wszystkiego..
Do rzeczy..
Pojechałem jakiś czas temu spotkać się ze znajomym który pracuje jako kurier, rozmowa zeszła na samochody i powiedział, że widział gdzieś na wsi w okolicach Ełku stare BMW...dał mi mniej więcej wytyczne gdzie ono może być.
Miałem wolniejszy weekend więc wybrałem się na poszukiwania..trochę mi to zajęło niby miejscowość nie duża ale położona na rozległym terenie..
Wreszcie dojechałem do jakiegoś dużego gospodarstwa gdzie widać było oznaki fascynacji marką..na wjeździe stało w opłakanym stanie E28 520i, zrobiło mi się trochę smutno bo przecież nie na to liczyłem. Za chwilę podszedł do mnie miły starszy pan i zapytał czego tu szukam, powiedziałem co i jak, że kolega, że BMW itp. a on Powiedział " Tak mam 5 z '77" :shock: Padał deszcz, ściemniało już się ale poszliśmy za dom gdzie wyłoniła się..stała tak sobie pod chmurką, taka srebrna w trawie, mech porastał uszczelki a liście z jabłonki na dachu. Było to pierwsze auto tego pana, był pierwszym właścicielem w Polsce! a miał ją od UWAGA UWAGA stycznia 1981 i w dowodzie nie ma adnotacji, że to składak! Powiedział też, że dał za nią nowego poloneza i dopłacił 145 000zł ( cena nowego poldka lub fiata w tamtym czasie to 120k ) Wszystko za czasów gdy benzyna była na kartki a wokół jedynie auta z mocą do 66km ;-) Ze względu na spalanie i ograniczony dostęp zwykłej benzyny E12 jeździło na benzynie lotniczej! Tak tak dokładnie lotniczej dostępnej powszechnie w dużych PGRach gdzie do oprysków używano samolotów. Ponoć auto miało niesamowitego kopa na tej benzynie. Ponoć auto przewiozło do ślubu ponad 200 par :-P
Niestety po jakimś czasie ( 40 - 50k km ) zaowocowało to uszkodzeniem silnika..Właściciel za dolary nabył nowe oryginalne części - nowy wał korbowy, tłoki, panewki uszczelki itp. W tamtych czasach mechanicy nie wiedzieli co to BMW i nie szlifowano wałów.. Według wskazać licznika i opowieści właściciela od remontu minęło około 10k km.. Stan na dzień dzisiejszy to 129 754km ( ponoć oryginalny )
W aucie z niewiadomego mi powodu po remoncie wstawiono kolektor z pojedynczym gaźnikiem od jakiegoś innego auta ( z wyglądu gaźnik z filtrem skody :-( - podobno benzyna lotnicza rozpuściła membrany..
Auto później już mało jeżdżone ze względu na kupno 2.. Odpalana co jakiś czas i jeżdżona stała tak sobie pod chmurka..
Gdyby było to E12 po lifcie pewnie bym się nie zastanawiał bo po co mi 2 chyba że na części..ale że to wąska z m10b20 na strombergach to musiałem ją mieć! 8-) Nie było łatwo bo właściciel wcale nie chciał jej sprzedać i podobno któryś z synów miał ją odrestaurować.. taa.. jasne.. :shock: W końcu się udało! :mrgreen:
Posiada OC, odpala, skręca hamuje, nawet ręczny sprawny. Z elektryką trochę problemów, niestety auto było 2 razy malowane..najpierw na bordowo a później na srebrno ( jakaś mania malowania E12 w inne kolory ) oryginalny kolor to ponoć Mintgrün lub Taiga Metallic.. Wszystkie części blacharskie oryginalne, zderzaki i gumy proste co jest rzadkością, według właściciela auto nigdy nie miało wypadku ( drzwi mimo wieku pięknie się zamykają ) , jedynie drobne rysy i wgniotki.. Szkoda tylko że takie zaniedbane...ale może coś na to poradzimy! :-P
Fotki z wyprawy po auto:
Ciemno, mokro, zimno ale gęba się cieszy! :-P
I to na czym mi bardzo zależało:
Wczoraj miałem trochę czasu to przepatrzyłem układ zapłonowy, wymieniłem świece i kable, wyczyściłem palec i kopułkę, wymieniałem rozrusznik ( piękny dostęp, cała operacja trwała mniej jak 10 min :mrgreen: )
Auto zaczęło równiej pracować i palić od strzała! :-)
Sprawdziłem kompresję - na wszystkich po równo 10,6 bara
Czy tając kiedyś posty dziwiły mnie wypowiedzi typu " to jest zupełnie inne auto"
Teraz rozumiem - faktycznie są niesamowite różnice między E12 przed '77 i po...
Moja według winu jest z marca 1976.
Kolejne fotki wkrótce.. |
_________________ Samochód jest jak kobieta - ma swoje kaprysy.. |
Ostatnio zmieniony przez Dixi 9 Kwiecień 2012, 15:01, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
Turbo
BMW maniak
Nadwozie: E28
Model: E23 735i E28 528i E12 525 E30 325i
Silnik: m30b35/m30b28/m30/m25/m20b25
Rok produkcji: 1983/1982/1980/1986
Dołączył: 04 Lut 2010 Posty: 36 Skąd: Białystok/Ełk
|
|
|
|
|
VaRiot666
Damian Andrzej Jura
Nadwozie: E28
Model: 524 TD; 520i
Silnik: 2,4 TD 2,0
Rok produkcji: 1983 1987
Pomógł: 4 razy Dołączył: 09 Maj 2009 Posty: 1540 Skąd: Sosnowiec
|
Wysłany: 11 Wrzesień 2011, 23:26
Imię: Damian |
|
|
Turbo napisał/a: | coś się fotki nie dodały.. :-( więc |
więc :-)
i strombergi:
|
_________________ jura.damian@gmail.com
|
|
|
|
|
M-EJ
Nadwozie: Exx
Model: qqqq
Silnik: qqqw
Rok produkcji: 6666
Pomógł: 1 raz Dołączył: 06 Lut 2008 Posty: 888 Skąd: kwkwkw
|
Wysłany: 12 Wrzesień 2011, 06:51
Imię: qqqq |
|
|
czekamy na zdjęcia dzienne :mrgreen: |
_________________
|
|
|
|
|
kjubus
Nadwozie: Exx
Model: 315 318
Silnik: m10b16 m10b20
Rok produkcji: 1983 1978
Dołączył: 29 Maj 2007 Posty: 267 Skąd: Górki Wielkie
|
Wysłany: 12 Wrzesień 2011, 07:36
Imię: Kuba |
|
|
Ach te E12stki :-D Ciekawa historia, czekamy niecierpliwie na zdjęcia ;-) |
_________________ E21 315 04/1983 Opalgrün-metallic
E21 318 09/1978 Iberischrot
E30 325e 06/1986 Delphin Metallic
E87 118i 02/2008 Black Sapphire Metallic |
|
|
|
|
BartSL
Nadwozie: E12
Model: 518
Silnik: M10B18
Rok produkcji: 1975
Pomógł: 3 razy Dołączył: 23 Cze 2010 Posty: 632 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 12 Wrzesień 2011, 21:25
Imię: Bartosz |
|
|
SUPER!
Wreszcie kolejna przedliftowa E12! :-)
Pozdrawiam i życzę wytrwałości w odrestaurowaniu! |
_________________ jest...
E12 518 '75
E118 1800A NK '67 sie robi...
E36 316iA
E39 525iA Freude Am Fahren
było
E36 318ti
E34 525tds
E46 320d
będzie
...
|
|
|
|
|
VaRiot666
Damian Andrzej Jura
Nadwozie: E28
Model: 524 TD; 520i
Silnik: 2,4 TD 2,0
Rok produkcji: 1983 1987
Pomógł: 4 razy Dołączył: 09 Maj 2009 Posty: 1540 Skąd: Sosnowiec
|
Wysłany: 12 Wrzesień 2011, 22:56
Imię: Damian |
|
|
Przybywa nam e12 :-)
Robisz ją zgodnie z VINem? Jaki kolor lakieru będzie na tym e12?
Czekamy na więcej zdjęć.. i na administratora który przeniesie temat do nasze e12 :-) |
_________________ jura.damian@gmail.com
|
|
|
|
|
shakaz
Nadwozie: E28
Model: 528
Silnik: M30B28
Rok produkcji: 1981
Pomógł: 2 razy Dołączył: 05 Lip 2010 Posty: 155 Skąd: POZnan*
|
Wysłany: 12 Wrzesień 2011, 23:18
Imię: michał |
|
|
Rzeczywiście ciekawa historia :shock: , ale musiało szumieć na wiosce na tym lotniczym paliwie, oj dostawała pewnie po garach, dostawała :twisted: hehe!!!
Fajny wygrzeb z krzaków :-P |
|
|
|
|
Turbo
BMW maniak
Nadwozie: E28
Model: E23 735i E28 528i E12 525 E30 325i
Silnik: m30b35/m30b28/m30/m25/m20b25
Rok produkcji: 1983/1982/1980/1986
Dołączył: 04 Lut 2010 Posty: 36 Skąd: Białystok/Ełk
|
Wysłany: 12 Wrzesień 2011, 23:42
Imię: Marcin |
|
|
Witam!
Kilka fotek jeszcze przed myciem a właściwie szorowaniem..
Piękna linia prostego zderzaka :mrgreen:
Lusterko chyba od malucha :-P
Pupa też zgrabna :-P
Oczywiście są 4 dekielki :-)
Blacharsko nie tak najgorzej jak na wiek i warunki eksploatacji..
Na nadkolach coś tam wyłazi ale w miarę zdrowo, najgorzej chyba przednie części progów i drzwi kierowcy..
Podłoga i kielichy w bagażniku w miarę, pod maską jedynie pod akumulatorem..
Do do odrestaurowania to niekoniecznie idealnie według VINu ale blisko jeżeli chodzi o kolor i wnętrze. Co do silnika mam już plan żeby dodać mu werwy.. 8-) |
_________________ Samochód jest jak kobieta - ma swoje kaprysy.. |
|
|
|
|
Turbo
BMW maniak
Nadwozie: E28
Model: E23 735i E28 528i E12 525 E30 325i
Silnik: m30b35/m30b28/m30/m25/m20b25
Rok produkcji: 1983/1982/1980/1986
Dołączył: 04 Lut 2010 Posty: 36 Skąd: Białystok/Ełk
|
Wysłany: 12 Wrzesień 2011, 23:44
Imię: Marcin |
|
|
Z opowieści właściciela na zwykłej ledwie 200, na lotni zamykała szafę :mrgreen: |
_________________ Samochód jest jak kobieta - ma swoje kaprysy.. |
|
|
|
|
ŻbiQ
Kapitan
Nadwozie: E28
Model: M535i
Silnik: M30
Rok produkcji: 1985
Pomógł: 11 razy Dołączył: 11 Mar 2010 Posty: 4627 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 13 Wrzesień 2011, 08:14
Imię: Patryk |
|
|
VaRiot666 napisał/a: | i na administratora który przeniesie temat do nasze e12 :-) |
Zrobione :-) |
_________________
|
|
|
|
|
Bodżangmił
Nadwozie: E12
Model: M535i
Silnik: m30
Rok produkcji: 80
Pomógł: 2 razy Dołączył: 09 Maj 2007 Posty: 2748 Skąd: Wyszków
|
Wysłany: 13 Wrzesień 2011, 08:29
Imię: Bodży |
|
|
Gratulacje. :-) |
_________________ BMW M535i 1980
|
|
|
|
|
Dominik4x4
Diesel Power
Nadwozie: E28
Model: 524td
Silnik: M21D24
Rok produkcji: 04.87
Dołączył: 06 Lip 2011 Posty: 717 Skąd: Chorzów-Bytom
|
Wysłany: 13 Wrzesień 2011, 09:24
Imię: Dominik |
|
|
Ale ci sie rarytas trafił i do tego tyle lat we Polsce :shock: :-) 8-) |
_________________ E28 524td 04/87 było
R1100R ' 05/95
JeeP Cherokee XJ 2,5td 05/92
Audi 200 C3 2,2 05/90 Turbo mit rakiet
|
|
|
|
|
Turbo
BMW maniak
Nadwozie: E28
Model: E23 735i E28 528i E12 525 E30 325i
Silnik: m30b35/m30b28/m30/m25/m20b25
Rok produkcji: 1983/1982/1980/1986
Dołączył: 04 Lut 2010 Posty: 36 Skąd: Białystok/Ełk
|
Wysłany: 14 Wrzesień 2011, 00:30
Imię: Marcin |
|
|
Dziękuje, dziękuje! :-) Póki co jestem z niej bardzo zadowolony! :mrgreen:
W miarę możliwości będę dodawał zdjęcia z prac nad autem..
Dzisiaj ładnie słonko świeciło więc zabrałem ją na wycieczkę.. :mrgreen: Zrobiłem około 30km i wszystko jest w porządku! :-)
Przyglądając się dokładnie zauważyłem, że ma podwójne sprężyny na kolumnach z przodu :shock: Nigdy wcześniej czegoś takiego nie widziałem ( no chyba, że na za zaworach m20b25 :-P ) To chyba nie jest oryginalne?
Pozdrawiam! |
_________________ Samochód jest jak kobieta - ma swoje kaprysy.. |
|
|
|
|
Adaasko
Bronzitbeige
Nadwozie: Exx
Model: 335i
Silnik: m30b35
Rok produkcji: 1985'
Dołączył: 30 Lip 2010 Posty: 174 Skąd: ten swąd?
|
Wysłany: 17 Październik 2013, 13:14
Imię: adaś |
|
|
hej, coś sie dzieje? świetna historia, piękny egzemplarz!
PS. "Pisałem też kiedyś na forum że chciałbym mieć też E12 z "garbem" na masce ( wersje m30 na Zenitach ) ale niestety nie można mieć wszystkiego.. "
szukam po fotkach i nie moge złapać o co chodzi, mógłby mi ktos obrazowo rozjasnić temat? |
|
|
|
|
Bodżangmił
Nadwozie: E12
Model: M535i
Silnik: m30
Rok produkcji: 80
Pomógł: 2 razy Dołączył: 09 Maj 2007 Posty: 2748 Skąd: Wyszków
|
|
|
|
|
Adaasko
Bronzitbeige
Nadwozie: Exx
Model: 335i
Silnik: m30b35
Rok produkcji: 1985'
Dołączył: 30 Lip 2010 Posty: 174 Skąd: ten swąd?
|
Wysłany: 18 Październik 2013, 00:04
Imię: adaś |
|
|
wooooww! super ciekawocha, jaram sie!
dzięki! |
|
|
|
|
|