To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
E12-E28
Forum posiadaczy i miłosników BMW E12 i BMW E28

Nasze E28 - [e28] Swap R6 diesel -> V8 benzyna

DREAMowiec - 4 Maj 2012, 00:50
Temat postu: [e28] Swap R6 diesel -> V8 benzyna
Obiecałem kilku osobom, że wrzucę temat swojej 5'tki na forum.. tak więc zaczynamy.

Zawsze chciałem usiąść za kierownica auta przygotowanego do rajdów/wyścigów i spróbować swoich sił, zaś marzeniem było zbudowanie takiego auta.
W pewnym etapie mojego życia (miałem 21lat) pojawiło się pierwsze BMW, było to e36 z silnikiem 2.0. Byłem nim tak zafascynowany, że wszystkie inne marki przestały dla mnie istnieć.
Niestety życie to nie bajka i popie...ło się troszkę. Wyjechałem z kraju za "chlebem" no i tam zrozumiałem, że marzenia są po to by je realizować.
Pierwszym pomysłem było zbudowanie e30 z silnikiem V8, jednak po zagłębieniu się w temat zrezygnowałem ze "starej trójki". Stwierdziłem, że potrzebne jest coś bardziej oryginalnego niż e30. Przez myśl przeszła mi 6'tka e24 jednak ceny tych aut i dostęp do części skutecznie mnie odstraszyły. W ten oto sposób wybór padł na e28.. Szukałem, szukałem i szukałem.. W międzyczasie udało się nabyć 540i z 1995 roku w naprawdę przystępnej cenie.








Po półrocznych poszukiwaniach dobrej e28, byłem już tak zdesperowany, że wziąłem co było pod ręką.
Efekt (przepraszam za jakość zdjęć ale to są jedyne zrobione po kupnie):











Plan był następujący:
Przyprowadzić "babcie" do UK i w warsztacie znajomego dłubać ją razem z kumplem.
Jednocześnie kompletowałem części do projektu. Udało się zdobyć 2 foteliki MOMO, kierke z nabą Sparco, pasy, zawieszenie gwintowane K-Sport, kompletną tylną belkę M535 (S3,07).
Pierwszą rzeczą jaką zrobiłem po przyjeździe, było wyjęcie wnętrza i oczyszczenie z mat wygłuszających.







Jak widać na zdjęciu, kubły, pasy 4-ro punktowe i kierka już nalazły swoje miejsce


Niestety plany lubią się zmieniać i zostałem zmuszony do wywiezienia obu aut do Polski i szukania warsztatu, który wykona moją listę "zachcianek".
Zanim będzie "dłubana", najpierw e28 musiała odwiedzić blacharza.



W czerwcu 2011 beemki pojechały do pewnej firmy. Od tamtej pory babcia i dawca czekały w kolejce, aż do września.
W międzyczasie kompletowana była reszta części. Największym problemem okazało się sprzęgło, które miało połączyć silnik M60B40 ze skrzynią 5'cio biegową od 3.0 V8. Miał być spiek i koło bez dwumasy, niestety bez oryginału (wzorca) nikt nie podjął się zlecenia. Tak więc zamontowane zostało oryginalne sprzęgło LUK z kołem dwumasowym. Z czasem jak się zużyje, zostanie wysłane do przeróbki na spiek.
Pierwsze co zostało zrobione to klatka:


Wyjęty został silnik z e34.


Czekając na wcześniej wspomniane sprzęgło i koło, koledzy z firmy zajęli się przednim zawieszeniem i układem hamulcowym. Gwint K-sport'a dedykowany do e34 540i miał zostać dopasowany wraz z hamulcami (tarcza 300mm ) do e28. Oto efekt prac:


Żeby mogli złożyć przód do tzw "kupy" :lol: wysłałem im paczkę z poliuretanami


Wypiaskowane tylne wahacze M535 i nowe przednie zawieszenie z założonymi poliuretanami







Przymiarki silnika.

Ku naszemu zdziwieniu mocowania pasują od starego diesla. Jednak silnik musi być bliżej ścianki grodziowej, wiec trzeba było je przespawać.




Zdjęcie z docelową felgą




Silnik ze skrzynia osadzony. Chłodnica cieczy została po starym dieslu (od V8 się nie mieści), w przyszłości doposażony będzie w chłodnicę oleju.






Niestety skrzynia od M60B30 okazała się zbyt duża...




Złożony tylny zawias:






Podczas gdy auto stało na warsztacie ja szukałem kolejnych "rarytasów" do mojej "bestii". Udało się zdobyć kolejną przekładnię tylnej osi (S3.25), tylne wahacze M535 (na zapas) i lotke z M'ki.


Malowanie komory:












Jeszcze przed malowaniem wykonane zostały uchwyty dla serva i airbox'a







Kolejny "rarytasik" zamontowany w aucie to elastyczne przewody hamulcowe w stalowym oplocie i nowe przewody miedziane








Okazało się, że oryginalne kolektory wydechowe nie mieszczą się, więc niezbędne było zrobienie nowych. Zbyt mały odstęp między silnikiem a podłużnicami, wymusił na nas wymianę "poduch" na inne (od 7mki), co w dalszej kolejności zaskutkowało podniesieniem o kilka cm silnika.
Nowe kolektory wydechowe (ręczna robota) zawinięte bandażem termoizolacyjnym (wymóg ze względu na inne węże)





Reszta wydechu:




Zregenerowany wał z 540i autom. (przedłużony o 7cm)


C.d. przewodów ham.


Przewody paliwowe


I ponowne skladanie:



2 miesiące temu odebrałem auto i przetransportowałem do lakiernika, gdzie najpierw będą spasowane elementy z włókna (przednie błotniki i maska) a potem malowane całe e28.
Zaraz po odbiorze (za tydzień), zrobię kilka fotek dla Ciekawskich ;-)

cubici - 4 Maj 2012, 08:33

Muszę powiedzieć, że mnie też strasznie kręci coś takiego.
Zawsze chciałem zbudować podobną wyścigówkę.
Już było na tym forum kilka przymiarek do budowy takich aut ale jakoś nie kończyły się "happy endem".
Ale tutaj skoro auto poszło do lakiernika znaczy, że już bliżej niż dalej.
Chciałbym zobaczyć efekt końcowy i usłyszeć o wrażeniach z jazdy.
Powodzenia!
;-)
Fajnie Bogusz, że wrzuciłeś taki temat w ten długi weekend.
Jestem zmuszony siedzieć całe dwa tygodnie w domu i naprawdę już mnie krew zalewa.

DREAMowiec - 4 Maj 2012, 09:45

Cała przyjemność po mojej stronie.. ;-)

W sumie to miałem okazje już pośmigać "wkoło komina" w takim stanie jak na zdjęciach i powiem, że więcej do szczęścia nie potrzebne (na razie). Myślałem wcześniej o wsadzeniu silnika S z e39 ale po przejażdżce stwierdziłem, że to co jest w zupełności wystarczy. Występują spore problemy z trakcją pomimo laczka 245, ale o tym pomyśle jak już uporam się ze złożeniem.

cubici - 4 Maj 2012, 09:57

No właśnie trakcja przy potwornych mocach niektórych e28 jest słabiutka.
Jeśli zwykłym 524td można na asfalcie bokiem... :mrgreen:

Jaki będzie kolor tej wyścigówki?

I czy ta twoja baza to 524td z Międzychodu?
Czy miał rejestracje POB ?

DREAMowiec - 4 Maj 2012, 12:51

cubici napisał/a:
No właśnie trakcja przy potwornych mocach niektórych e28 jest słabiutka.
Jeśli zwykłym 524td można na asfalcie bokiem... :mrgreen:

Jaki będzie kolor tej wyścigówki?

I czy ta twoja baza to 524td z Międzychodu?
Czy miał rejestracje POB ?


Co do trakcji, to jestem troszkę zaskoczony bo poszerzona jest dosc mocno. Sama tylna zawiecha od M535 jest szersza od oryginalnej z 524td i do tego doszły dystanse po 30mm na strone.

Kolor będzie fajny (mam nadzieję).

Poprzednia rejka była PKA (z wioski koło Kalisza). Jeżdził nią pewien rolnik, dlatego w takim stanie a nie innym była.

cubici - 4 Maj 2012, 19:43

Spoko baza.
Widzieliśmy tutaj znacznie gorsze egzemplarze ;-)

A będziesz nim się ścigać w jakiś zawodach?
Np YTP tu u nas w kraju?

Czornye28 - 4 Maj 2012, 20:42

Miło się ogląda i czyta spełniane Marzenia :twisted: Powodzenia bo projekt praktycznie ku końcowi i Szacunek dla Ciebie za Twoje marzenia i nie tylko Twoje :D
Filip0 - 4 Maj 2012, 22:07

Uuuuuuaaaa 8-)

Dobra powiedz tak realnie jakie koszty, bo zanabyłem E28 bez szybra pod wyścigówkę :mrgreen:

Tak to widzę http://www.youtube.com/wa...eature=youtu.be :mrgreen:

ŻbiQ - 5 Maj 2012, 00:03

Ja już od dłuższego czasu myślę nad takim projektem, ale niestety wszystko rozchodzi się o fundusze. Chyba wielu z nas marzy o takim "potworku" do zabawy :) ) Jak już wyjedziesz gotowym autem, to musisz pojawić się na jakiejś imprezie np. YTP to wtedy chętnie przyjadę zobaczyć efekt prac i na pewno nie tylko ja ;-) Oczywiście powodzenia w dalszych pracach.

Filip0 napisał/a:
zanabyłem E28 bez szybra pod wyścigówkę

Widzę, że coraz bardziej się ujawniasz :-P Powiem tylko, że też szykuję niespodziankę... :mrgreen:

Filip0 napisał/a:
Tak to widzę http://www.youtube.com/wa...eature=youtu.be

A za ten link masz u mnie kufel dobrego piwa! Coś pięknego! :-o

Filip0 - 5 Maj 2012, 00:40

ŻbiQ napisał/a:
]A za ten link masz u mnie kufel dobrego piwa!


Ciechana!

ŻbiQ napisał/a:
Widzę, że coraz bardziej się ujawniasz


Koko koko Euro Spoko :-P

DREAMowiec - 5 Maj 2012, 06:24

cubici napisał/a:

A będziesz nim się ścigać w jakiś zawodach?
Np YTP tu u nas w kraju?


Niestety tylko UK, choć może skuszę się kiedyś na jakieś zawody w PL (nie ma to jak wśród "swoich") ;-)

ŻbiQ napisał/a:

Jak już wyjedziesz gotowym autem, to musisz pojawić się na jakiejś imprezie np. YTP to wtedy chętnie przyjadę zobaczyć efekt prac i na pewno nie tylko ja ;-) Oczywiście powodzenia w dalszych pracach.


Myślałem żeby zaliczyć jakiś Wasz zlot, ale na pewno w tym roku już nie dam rady. Cały urlop wykorzystałem na załatwianie spraw związanych z e28. Ostatni tydzień został mi na odbiór od lakiernika i złożenie.

Filip0 napisał/a:

Dobra powiedz tak realnie jakie koszty, bo zanabyłem E28 bez szybra pod wyścigówkę :mrgreen:


Wielu z Was koledzy pyta się o to samo, więc oficjalnie mogę powiedzieć, że dobijam właśnie do 35k zł.
Jak zakończą się prace, wrzucę Wam listę prac i części z cenami.
PS
Link jest "the best" :twisted: :ok:

cubici - 5 Maj 2012, 08:52

Szkoda, że się będziesz bujać tylko po angielskich torach.
No i taki biznes- plan mile widziany. Dobrze wiedzieć na co się decydujemy.

DREAMowiec - 8 Maj 2012, 20:51

Kilka szpiegowskich zdjęć od kolegi










cubici - 8 Maj 2012, 22:07

:shock:
ale nadkola!!!!

Filip0 - 8 Maj 2012, 22:14

Jak możesz......................................

Ja ją chcę! Czuje, że będzie to jedna z lepszych wyścigówych (profesjonalnych) E28 na naszym podwórku 8-)

PS Ale do czasu... :twisted:

cubici - 8 Maj 2012, 22:31

No zajebiste są te nadkola! Do sportowca idealne.

A ty Filip, co ty kombinujesz?
Przyznaj się! 8-)

DREAMowiec - 9 Maj 2012, 00:53

Filip0 napisał/a:
Jak możesz......................................

Ja ją chcę! Czuje, że będzie to jedna z lepszych wyścigówych (profesjonalnych) E28 na naszym podwórku 8-)

PS Ale do czasu... :twisted:


Wcale nie mowie, ze jest najlepsza.. Lata kilka innych e28 po torach tez dobrze zrobionych (moja ulubiona to ta ktora zrobil Sosen z silnikiem S)

ŻbiQ - 9 Maj 2012, 00:58

Już bliżej niż dalej - będzie czym podnosić sobie poziom adrenaliny :)
deric - 9 Maj 2012, 08:49

a mam pytanie czy podejdzie jakas inna skrzynia manualna (mniejsza) co by nie trzeba bylo ciac tunelu srodkowego??
DREAMowiec - 10 Maj 2012, 08:55

deric napisał/a:
a mam pytanie czy podejdzie jakas inna skrzynia manualna (mniejsza) co by nie trzeba bylo ciac tunelu srodkowego??


Nie wydaje mi się. Wszystkie skrzynie manualne do silników V8 mają mniej więcej tą samą średnicę.

Filip0 - 10 Maj 2012, 12:08

cubici napisał/a:
A ty Filip, co ty kombinujesz?


No a po co mi buda bez szybra... :twisted: 8-)

DREAMowiec - 15 Maj 2012, 13:49

Polakierowana, choć spodziewałem się lepszego efektu..


Dominique - 15 Maj 2012, 16:17

Kuuuurde, a nie chciałeś jakiegoś koloru z palety e28?
cubici - 15 Maj 2012, 18:49

Na wyścigówkę barwa odpowiednia.
;-)
A na to jeszcze klar przyjdzie, Prawda????
Bo to metalic, tak?
Dopiero będzie efekt!
Jakieś okleiny szykujesz?

xiro - 25 Czerwiec 2012, 11:50

bump ;-)

cos nowego dzieje sie przy aucie?

KinceK - 26 Czerwiec 2012, 08:25

Projekt mega, sam jak się odkuję to właśnie coś będę dłubał, ale chyba na bazie 3.5. A co do lakierowania to można by było futrem trochę przypolerować i zobaczyć czy to zejdzie w ogóle trochę, bo wg mnie Ty równie dobrze sam mógłbyś to polakierować z takim efektem. Pozdro i bezproblemowości życzę przy takim projekcie.
DREAMowiec - 27 Czerwiec 2012, 16:10













Do zrobienia pozostało:
- podłączenie zegarów (jest z tym większy problem niż sądziłem)
- poprawka spawów na lewych kolektorach (o mało co się nie zaczadziłem podczas próbnych przejazdów)
- poprawki lakiernicze dachu
- kilka detali wykończeniowych (max 1 dzień pracy)
...a potem hulaj duszo :D :twisted:

PS
Ten lakier to półmat :D

SuT - 27 Czerwiec 2012, 16:40

Ładnie, ciekaw jestem jak rozwiążesz problem obrotomierza bo troche będzie przekłamywał jak nic nie zrobicie, ciekaw jestem jak wyjdzie cenowo z moją
ciekawy kolorek :->

cubici - 27 Czerwiec 2012, 17:37

Aaaaa... no chyba, że półmat.

A z licznikami trza coś przerabiać, tak?

DREAMowiec - 27 Czerwiec 2012, 18:56

cubici napisał/a:
Aaaaa... no chyba, że półmat.

A z licznikami trza coś przerabiać, tak?


Firma, która robiła swap, połączyła dwie instalacje ze sobą z czego wyszedł kogel-mogel. Teraz elektryk przerabia wiązkę idącą do licznika, jeżeli to nie wypali będzie trzeba przełożyć resztę instalacji z e34, tak jak powinno to być zrobione od początku.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group