To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
E12-E28
Forum posiadaczy i miłosników BMW E12 i BMW E28

Nasze E28 - [E28 520i] BMW 520i by Pemas

Przemas - 3 Czerwiec 2012, 16:36
Temat postu: [E28 520i] BMW 520i by Pemas
Witam serdecznie!

Na imię mam Przemek i po ponad roku posiadania e28, postanowiłem się ujawnić ;) z moim projektem. Zacznę jednak od początku. Po rozkodowaniu VIN-u wyszły następujące informacje :

Numer podwozia WBADK********8440
Kod typu 4031
Typ 520 I (EUR)
Typoszereg E E28 ()
Seria 5
Rodzaj konstrukcji LIM
Układ kierowniczy LL
Drzwi 4
Silnik M20
Pojemność skokowa 2.00
Moc 0
Napęd HECK
Skrzynia biegów MECH
Kolor ROYALBLAU METALLIC (198)
Tapicerka PACIFIC (0263)
Data prod. 1987-09-28



Wyposażenie

Kod Nazwa (interfejs) Nazwa (ETK)
S210A ANTI-BLOCKIER-SYSTEM ( ABS ) Dynamiczny ukł. przeciwpoślizgowy
S300A ZENTRALVERRIEGELUNG ELEKTRISCH Centralny zamek z autoalarmem
S314A HEATED WINDSCREEN WASHER NOZZLES Lusterko zewn. /Zamek kier. podgrz.
S320A MODEL DESIGNATION, DELETION Brak napisu modelu
S350A WAERMESCHUTZGLAS GRUEN, RUNDUM Szkło izolacji cieplnej zielone
S401A SLIDING/VENT ROOF, ELECTRIC Dach przesuwno-uchylny elektryczny
S415A SUNBLIND FOR REAR WINDOW Roleta przeciwsłoneczna tylna
S428A WARNING TRIANGLE Trójkąt ostrzegawczy i apteczka
S498A HEADRESTS IN REAR, MECHANIC. ADJUSTABLE Zagłówki w siedzeniu tylnym mechaniczne
S520A FOGLIGHTS Lampa przeciwmgłowa
S650A BMW Bavaria C Radio BMW Reverse
S680A MANUAL AERIAL Antena radiowa ręczna
S690A CASSETTE HOLDER Uchwyt kasety
S979 VELOURS-FUSSMATTEN VORN UND HI

Auto miało wiele zalet i wad. Zaletą bez wątpienia okazał się ogólny stan samochodu oraz jego kompletność. Wnętrze jest w stanie b.dobrym i poza praniem tapicerek, wymianą deski i podsufitki zachowało się w stanie nie wymagającym żadnej ingerencji..
Silnik, skrzynia, dyfer i inne podzespoły również pozwalały na używanie auta.






Zacząłem dosyć skromnie od wymiany kompletnego układu hamulcowego, wymiany podstawowych płynów, filtrów i oleju. W świetle czasu i prac na które zdecydowany byłem od początku wymienione wcześniej zabiegi wydają się bez znaczenia.

Podstawą tego projektu, jest uzyskanie auta w 100% zgodnego z oryginałem. Nie szliśmy na żadne ustępstwa czy półśrodki. Wszelkie części, które nie pozwalały na odtworzenie były zakupowane w ASO. Chciałbym podziękować Miłoszowi oraz Kamilowi za umożliwienie zrobienia kilku zakupów, ponieważ pewne części miały tak kosmiczne ceny w ASO, że ich zakup byłby szalenie trudną decyzją :)

Szukając odpowiednich zakładów, miałem okazje przekonać się o ich małej kompetencji i profesjonaliźmie w podejściu do prac. Wyszedłem więc z założenia, że skoro już zdecydowałem o renowacji takiego pojazdu niech będzie to odpowiedni warsztat. Wybrałem Pana Igora Mikulskiego, który w Suchym Lesie/p.Poznaniem prowadzi warsztat o nazwie Oldtimer Park. Do skorzystania z tego a nie innego zakładu przekonał mnie dodatkowo tym, że sam jest wielkim fanem marki BMW oraz szczęśliwym posiadaczem modelu 635Ci.

W ten oto sposób rysuje się historia mojej pasji jaką jest e28 a zdjęcia które będziecie mogli oglądać poniżej są efektem ponad półrocznej walki z moim autem. Będę je dodawał stopniowo zaczynając od pierwszych etapów związanych z oględzinami, pierwszymi napotkanymi problemami i opisem poszczególnych etapów prac.

Zapraszam do zapoznania się z tematem :)






















































Jeżeli będą Was interesowały jakieś konkretniejsze miejsca na zdjęciach, to w miarę możliwości postaram się je dodać :)

Przemas - 3 Czerwiec 2012, 17:00

W ramach dokumentacji :







i przebiegu :)


Dominik4x4 - 3 Czerwiec 2012, 21:36

Ładny Rekin Czyżby to Nie Te 520 Co Miłosz sprzedawał bo kolor silnik ten sam i Rok też ;-)
Przemas - 3 Czerwiec 2012, 21:46

Dokładnie ten sam :)
bąku - 3 Czerwiec 2012, 22:12

Super temacik się szykuje :-) z nie cierpliwością czekam na dalsze zdjęcia :-)
ŻbiQ - 3 Czerwiec 2012, 22:42

Przemek widzę skromnie rozpoczął :) Pochwal się trochę więcej ;-)

Ja ślędzę losy auta na bieżąco i mogę napisać tylko tyle, że będzie to jeden z najbardziej dopracowanych projektów na naszym forum i co najważniejsze, zgodny z oryginałem.

A połączenie royalblau-metallic z chromem... Chyba nie trzeba pisać nic więcej

Czekamy na więcej :)

Przemas - 3 Czerwiec 2012, 22:57

Muszę ogarnąć temat kompa i będę wszystko relacjonował. Na dzisiaj mogę powiedzieć tyle, że auto po tej niedzieli ma wyjechać od lakiernika i zaczyna się etap składania :)
Kamil - 3 Czerwiec 2012, 23:56

pemas, no nareszcie :mrgreen:

udanej pracy życzę i trzymam kciuki :-D

ŻbiQ napisał/a:
mogę napisać tylko tyle, że będzie to jeden z najbardziej dopracowanych projektów

Panie, już tak nie koloryzuj :-) albo zdefiniuj to "najbardziej dopracowany..." :-P :-P :-P

Beatles - 4 Czerwiec 2012, 08:12

Intrygujący projekt, nie słyszałem wcześniej ale wygląda ciekawie :-)
Fajny egzemplarz e28 :-)

ŻbiQ - 5 Czerwiec 2012, 08:36

Kamil napisał/a:
Panie, już tak nie koloryzuj :-) albo zdefiniuj to "najbardziej dopracowany..." :-P :-P :-P

No to będzie taki, jak jakiś słynny burgund z rembertowskich lasów, który stoi coś, gdzieś, ale nikt nie wiii, co, jak :D

VaRiot666 - 5 Czerwiec 2012, 16:23

ŻbiQ napisał/a:
Kamil napisał/a:
Panie, już tak nie koloryzuj :-) albo zdefiniuj to "najbardziej dopracowany..." :-P :-P :-P

No to będzie taki, jak jakiś słynny burgund z rembertowskich lasów, który stoi coś, gdzieś, ale nikt nie wiii, co, jak :D


No co wy chopy, przecie mój rekin będzie biały :-P

Kamil - 5 Czerwiec 2012, 17:38

ŻbiQ napisał/a:

Kamil napisał/a:
Panie, już tak nie koloryzuj albo zdefiniuj to "najbardziej dopracowany..."

No to będzie taki, jak jakiś słynny burgund z rembertowskich lasów, który stoi coś, gdzieś, ale nikt nie wiii, co, jak

Ci co maja wiedzieć - WIEDZĄ ;-)

Przemas - 5 Czerwiec 2012, 22:00

Dzisiaj dokładam zdjęcia komory silnika. Jak widać nie obyło się bez wycieków oleju ;-)
Postanowiliśmy, że wszystkie uszczelki silnika zostaną wymienione. Poza tym wszelkie zniszczone wygłuszenia, zbiorniki na płyny, chłodnica, wisko i wiele innych części. Całość będę prezentował w kolejnych odsłonach :-)





































Przemas - 6 Czerwiec 2012, 23:53

Dziś to co małe, a jak cieszy :-)












































































Kamil - 7 Czerwiec 2012, 09:10

błotniki tylko wypiaskowane? czy jeszcze ocynkowane?
Przemas - 7 Czerwiec 2012, 10:37

Piaskowane i cynkowane.
VaRiot666 - 7 Czerwiec 2012, 12:06

Sam piaskowałeś :?:

Te plastiki w ramkach lamp ( które powinny być czarne ;-) ) są rozbieralne :-/

Kamil - 7 Czerwiec 2012, 12:10

pemas napisał/a:
Piaskowane i cynkowane.

klasa :-) też żałuje że nie ocynkowałem niektórych elementów blacharskich :->

Przemas - 7 Czerwiec 2012, 13:59

VaRioiot666 - jak pisałem wcześniej, całość prac została zlecona. Blokowy jestem ;-). Nie mam swojego warsztatu czy narzędzi. Na temat piaskowania tych elementów, mogę napisać tyle, że im bardziej miałki pach tym mniej uszkodzeń. Trzeba uważać, jeżeli się zleca a nie robi samemu, by nie dosypywali jakiś opiłków metalu, czy drobnych kamieni bo to się zdarza... Widziałem jak ładnie mogą się prezentować nadwozia po takim "gradobiciu" :-/
Faktem, że oryginalnie malowane są na czarno ale z racji lepszej prezencji, postanowiliśmy zostawić je w ocynku :-)

Kamil - szkoda by zostawić taką gołą blachę bez dodatkowego zabezpieczenia :-) nawet przez myśl mi przeszło, żeby zrobić z niego projekt na styl Dubaiski i całego dać w ocynk bez malowania ;-)

Przemas - 7 Czerwiec 2012, 20:42

Dużym zmartwieniem okazał się otwierany dach. Jego uchwyty były tak zgniłe, że odstawał on z obrysu samochodu. Pierwsze przypuszczenia padły na uszczelki jednak, jaki widać, okazały się błędne. Napisałem zmartwieniem, bo cena samej pokrywy w ASO był kosztem 3.000-4.000 PLN-ów ;-) więc moim zdaniem powalająca. Upewnię się jeszcze i ją sprecyzuję. Na szczęście udało się trafić na odpowiednią sztukę u Miłosza :-)

























Dach od Miłosza:

























Ten dach został przez poprzedniego właściciela zakonserwowany bliżej nieznanym środkiem :-) ,który widoczny jest na zdjęciach. Okazało się to dla niego zbawienne :-)

Przemas - 8 Czerwiec 2012, 16:01

Skorzystam z faktu, że za moja namową Igor zarejestrował się na ORR i dodam jego post na temat przeprowadzenia konserwacji dachu :

"Z dachem było na prawdę dużo szczęścia . Okazuje się, że w e28 były montowane 2 rodzaje pokryw dachowego okna . Nie ma to znaczenia, że dach jest otwierany elektrycznie . Do dzisiaj nie wiem od czego to zależy. Najprawdopodobniej w pewnym momencie zaczęto montować pokrywę o innej konstrukcji , ale jak widać nie wpłynęło to na jej długowieczność.
Posiadając nową lub odrestaurowaną pokrywę bardzo ważne jest jak najlepsze zabezpieczenie jej przed korozją w sposób lepszy niż to robiła fabryka. Akurat w tym punkcie jakość firmy "troszkę" słabnie . Ale nie ma się czego wstydzić . Inne marki również nie zabezpieczały pokryw dachowych w żaden sposób . Nawet nieśmiertelny Mercedes W123 posiada od wewnątrz na tym elemencie w oryginale wyłącznie lakier podkładowy.

Prawidłowa procedura jest bardzo prosta i tania pod kilkoma warunkami :

1. pokrywa jest nowa
lub
w idealnym stanie
lub
odbudowana od podstaw (nie jest to łatwe - mamy tutaj 6 punktów mocowania, które
właśnie najbardziej gniją ... problem z naprawą jest chyba oczywisty i nie trzeba go objaśniać . Jest to na prawdę precyzyjna robota blacharska .)

2. Pokrywa jest absolutnie czysta, najlepiej polakierować ją od wewnątrz lakierem epoksydowym bezpośrednio na oczyszczony goły metal lub dobrą farbę podkładową (po uprzednim przeszlifowaniu całości - i co najważniejsze we wszelkich zakamarkach , co najtrudniejsze:) ) . Jeśli podkład jest podły należy go usunąć chemicznie .

Do konserwacji potrzebujemy 2 puszki konserwacji do profili zamkniętych (w spray'u) z sondą oraz 72 h czasu w temperaturze ok 20 stopni.

Aplikujemy preparat przede wszystkim do środka pomiędzy panele blach tak długo aż mamy pewność że preparat wszędzie dotarł - po prostu musi się on wylewać z pokrywy , jakbyśmy nalali wodę na tacę. Po "odlaniu" nadmiaru pozostawiamy pokrywę na 30 min na każdym z jej boków w pozycji pionowej. Następnie czekamy dobę do 48 h do wyschnięcia.

Po utwardzeniu powtarzamy procedurę i czekamy . To jest BARDZO WAŻNE i zdecydowanie pozwoli nam spać spokojnie nawet gdy wrócimy z długiej podróży po autostradzie pokonywanej z dużymi prędkościami i w deszczu.

Dysponując kompresorem i pistoletem ubs możemy zaoszczędzić na materiale i 1 opakowaniem konserwacji w płynie załatwić temat . W puszcze zostanie jeszcze 1/3 konserwacji . Puszka na pistolet to opakowanie 1litrowe, a spray to tylko 400ml.


Konserwacja wykonana w ten sposób wytrzyma na pewno kilkadziesiąt lat :) "

Co do sprecyzowania ceny pokrywy dachu w ASO ( BMW Smorawiński Poznań) to 3.500

Przemas - 8 Czerwiec 2012, 21:34

Kolejna Gwiazdka w tym roku ;]










































Przemas - 16 Czerwiec 2012, 13:18

Dokładam zdjęcia problemów blacharskich, które doskwierały Babci oraz ich napraw :-)














































































Przemas - 18 Czerwiec 2012, 23:01

W chmurach :mrgreen:




Przemas - 19 Czerwiec 2012, 10:17

Składanie samochodu rozpoczęte :-)




















Przemas - 19 Czerwiec 2012, 22:31

Zabezpieczenie naprawionej blacharki wnętrza oraz wygłuszenie :






















Przemas - 22 Czerwiec 2012, 23:11

Zabezpieczenie nadwozia :


















Przemas - 23 Czerwiec 2012, 12:48

Kolejna paczka z ASO :
























VaRiot666 - 23 Czerwiec 2012, 12:53

Grubo grubo 8-)

Ramiona wycieraczek nowe :?: Czy odnowione :?:

efzet - 23 Czerwiec 2012, 13:10

Co to są za uszczelki dokładnie i jakie ceny?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group