To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
E12-E28
Forum posiadaczy i miłosników BMW E12 i BMW E28

Inne youngtimery forumowiczów - POLSKI FIAT 132p 1800 DOHC by Tomek_k /prawie jak rekin/

Tomek_k - 21 Luty 2012, 22:32
Temat postu: POLSKI FIAT 132p 1800 DOHC by Tomek_k /prawie jak rekin/
Witam znanych i nie znanych kolegów na nowym dla mnie forum. Tak jak napisałem w części powitalnej nie posiadam jeszcze żadnego BMW choć pewnie niebawem to się zmieni za sprawą zamówionego F10 i pewnie niebawem klasycznego e28. Jako że jestem zakochany w klasycznych autach wszelkiego typu, chciałbym przedstawić Wam jednego ze znajdujących się w mojej kolekcji "Polskich Fiatów", mianowicie Fiata 132p z silnikiem 1800 DOHC. Samochód pochodzi z 1974 roku i został zmontowany w FSO "ze standardów montażowych FIATA".



Produkowany w FSO od końca lat sześćdziesiątych Polski Fiat 125p nie był samochodem który mógł spełnić oczekiwania średniego szczebla prominentów PRL. A że za czasów Gierka wiele się zmieniło, wojewodowie, komendanci, dyrektorzy zjednoczeń nie za bardzo chcieli już jeździć Wołgami. Rozwiązanie pojawiło się na początku lat 70-tych, kiedy to bramy FSO zaczęły opuszczać tzw. samochody montażowe, czyli w zasadzie sprowadzane w całości z Włoch Fiaty 127,128,130,131 i 132. I właśnie ostatni model 132 był autem które mogło śmiało konkurować z BMW i Mercedesami tamtego okresu pod względem komfortu jazdy i osiągów.



Mimo znaczka "licencja Fiat" i literki "p" przy nazwie modelu, oraz emblematu "Polski Fiat" na atrapie, krajowy montaż ograniczał się do założenia polskich opon, akumulatora, owych znaczków właśnie i chlapaczy;) Do regularnej produkcji nie doszło niestety nigdy. Prominentni obywatele najczęściej wybierali te najbardziej prestiżowe wozy jak 131 Mirafiori i 132p właśnie.



Ten egzemplarz jest właśnie pojazdem zmontowanym w 1974 roku w FSO. W specyfikacji wyposażeniowej GLS. Wyposażony jest w silnik czterocylindrowy, benzynowy o poj. 1800 cm3, z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, o mocy 111 KM. Przestronna, komfortowa i dobrze wyciszona kabina zapewnia pasażerom wygodę, a mocny silnik odpowiednie osiągi.





Samochód w tamtych latach był rzadkością. FSO montowała Fiaty 132p równolegle obok powstających na podobnych zasadach modele 131, 128 3p, i aut z regularnej produkcji jak Polski Fiat 125p. Dla zobrazowania ilości wytworzonych egzemplarzy 132p mogę podać, że Fiatów 125p w 1974 r powstało ponad 100 tysięcy, a wszystkich w/w aut "montażowych" zaledwie 4 tysiące sztuk.





Samochód posiadam od jakichś 6 lat. W 1974 roku trafił na wybrzeże do pewnej pani do Gdyni, która bardzo szybko sprzedała wóz pewnemu szefowi stacji ASO w trójmieście, który jeździł nim przez kolejne 25 lat.







Bardzo dbał o wóz, wszystko zachowało się w oryginale, silnik jak mnie zapewniał ma oryginalny przebieg 160 tys km i nie był nigdy (!!!) rozbierany. Od początku eksploatowany był na "zachodnich" olejach i regularnie serwisowany, nie jeżdżony zimą.



Nie dziwi mnie to, bowiem do dziś nie bierze oleju, cicho pracuje i zapewnia to co najbardziej odróżniało go od jeżdżących w tamtych czasach pojazdów produkowanych w naszym kraju czyli budzących respekt osiągów ;D



Gdy dowiedziałem się że jest na sprzedaż, nie sądziłem że uda mi się kupić to auto. Kilka telefonów do poprzedniego właściciela i...jazda próbna wyjaśniła mi wszystko; Ten Fiat 132p musi być mój


Dixi - 21 Luty 2012, 22:38

Ten konkretny egzemplarz ma swój urok :mrgreen: Ostatnio go chyba widziałem w lipcu jak go przestawialiśmy ?
Dominik4x4 - 22 Luty 2012, 07:56

Przepiękne Fiacisko Mój ojciec miał możliwość kupienia takiego w latach 80tych pozazdrościć takiego unikatu 8-)
Kucharz - 22 Luty 2012, 18:53

cudo, uwielbiam 131 i 132

no i sławetny DOHC Lamprediego

Dixi - 22 Luty 2012, 19:02

Kucharz napisał/a:
uwielbiam 131

131 kolega tez ma, także mam nadzieję że się pochwali :mrgreen:

Igon - 22 Luty 2012, 20:24

Piękny klasyk, piękne te 132, gratuluje tak wyjątkowej furmanki.
Tomek_k - 22 Luty 2012, 21:32

Dzięki panowie, mam kilka tych Fiatów ale od tego postanowiłem rozpocząć ich prezentację na tym forum gdyż przód 132 najbardziej przypomina mi klasyczne Beemki.
Silnik DOHC Lamperdiego uznawany był przez kilkanaście lat za najlepiej zaprojektowany 4 cylindrowy silnik na świecie. Miał doskonale zaprojektowaną komorę spalania i świetne parametry. Stosowany był w b. wielu autach Fiat / Lancia jeszcze do lat 90. Warto dodać że ten typ silnika o poj. 2,0 napędzał na początku lat 80. flagową limuzynę z FSO - Poloneza 2ooo.
Moje 132 miło leciwego wieku nadal zaskakuje mnie przestronnością, komfortem zawieszenia (z tyłu są sprężyny a nie jak w Polonezie / 125p resory), lekkością i dynamiką jazdy.

Dixi - 6 Marzec 2012, 21:55

Tomek_k, podpis uzupełniłeś, a galerii brak :cry:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group