To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
E12-E28
Forum posiadaczy i miłosników BMW E12 i BMW E28

Nasze E12 - [E12 520] Ciekawa historia --> Turbo

Turbo - 11 Wrzesień 2011, 22:39
Temat postu: [E12 520] Ciekawa historia --> Turbo
Witam serdecznie!

Chciałbym przedstawić kolegom ciekawą historię samochodu, którego stałem się szczęśliwym posiadaczem ;-)

Szeroką lampę E12 posiadam już od ponad roku, ale gdzieś tam kiedyś przeglądając zdjęcia marzyła mi się wąska lampa, ten śmieszny wlew z tyłu pojazdu oraz m10b20 na 2 strombergach..

Pisałem też kiedyś na forum że chciałbym mieć też E12 z "garbem" na masce ( wersje m30 na Zenitach ) ale niestety nie można mieć wszystkiego..

Do rzeczy..

Pojechałem jakiś czas temu spotkać się ze znajomym który pracuje jako kurier, rozmowa zeszła na samochody i powiedział, że widział gdzieś na wsi w okolicach Ełku stare BMW...dał mi mniej więcej wytyczne gdzie ono może być.
Miałem wolniejszy weekend więc wybrałem się na poszukiwania..trochę mi to zajęło niby miejscowość nie duża ale położona na rozległym terenie..
Wreszcie dojechałem do jakiegoś dużego gospodarstwa gdzie widać było oznaki fascynacji marką..na wjeździe stało w opłakanym stanie E28 520i, zrobiło mi się trochę smutno bo przecież nie na to liczyłem. Za chwilę podszedł do mnie miły starszy pan i zapytał czego tu szukam, powiedziałem co i jak, że kolega, że BMW itp. a on Powiedział " Tak mam 5 z '77" :shock: Padał deszcz, ściemniało już się ale poszliśmy za dom gdzie wyłoniła się..stała tak sobie pod chmurką, taka srebrna w trawie, mech porastał uszczelki a liście z jabłonki na dachu. Było to pierwsze auto tego pana, był pierwszym właścicielem w Polsce! a miał ją od UWAGA UWAGA stycznia 1981 i w dowodzie nie ma adnotacji, że to składak! Powiedział też, że dał za nią nowego poloneza i dopłacił 145 000zł ( cena nowego poldka lub fiata w tamtym czasie to 120k ) Wszystko za czasów gdy benzyna była na kartki a wokół jedynie auta z mocą do 66km ;-) Ze względu na spalanie i ograniczony dostęp zwykłej benzyny E12 jeździło na benzynie lotniczej! Tak tak dokładnie lotniczej dostępnej powszechnie w dużych PGRach gdzie do oprysków używano samolotów. Ponoć auto miało niesamowitego kopa na tej benzynie. Ponoć auto przewiozło do ślubu ponad 200 par :-P
Niestety po jakimś czasie ( 40 - 50k km ) zaowocowało to uszkodzeniem silnika..Właściciel za dolary nabył nowe oryginalne części - nowy wał korbowy, tłoki, panewki uszczelki itp. W tamtych czasach mechanicy nie wiedzieli co to BMW i nie szlifowano wałów.. Według wskazać licznika i opowieści właściciela od remontu minęło około 10k km.. Stan na dzień dzisiejszy to 129 754km ( ponoć oryginalny )
W aucie z niewiadomego mi powodu po remoncie wstawiono kolektor z pojedynczym gaźnikiem od jakiegoś innego auta ( z wyglądu gaźnik z filtrem skody :-( - podobno benzyna lotnicza rozpuściła membrany..

Auto później już mało jeżdżone ze względu na kupno 2.. Odpalana co jakiś czas i jeżdżona stała tak sobie pod chmurka..

Gdyby było to E12 po lifcie pewnie bym się nie zastanawiał bo po co mi 2 chyba że na części..ale że to wąska z m10b20 na strombergach to musiałem ją mieć! 8-) Nie było łatwo bo właściciel wcale nie chciał jej sprzedać i podobno któryś z synów miał ją odrestaurować.. taa.. jasne.. :shock: W końcu się udało! :mrgreen:
Posiada OC, odpala, skręca hamuje, nawet ręczny sprawny. Z elektryką trochę problemów, niestety auto było 2 razy malowane..najpierw na bordowo a później na srebrno ( jakaś mania malowania E12 w inne kolory ) oryginalny kolor to ponoć Mintgrün lub Taiga Metallic.. Wszystkie części blacharskie oryginalne, zderzaki i gumy proste co jest rzadkością, według właściciela auto nigdy nie miało wypadku ( drzwi mimo wieku pięknie się zamykają ) , jedynie drobne rysy i wgniotki.. Szkoda tylko że takie zaniedbane...ale może coś na to poradzimy! :-P

Fotki z wyprawy po auto:




Ciemno, mokro, zimno ale gęba się cieszy! :-P

I to na czym mi bardzo zależało:



Wczoraj miałem trochę czasu to przepatrzyłem układ zapłonowy, wymieniłem świece i kable, wyczyściłem palec i kopułkę, wymieniałem rozrusznik ( piękny dostęp, cała operacja trwała mniej jak 10 min :mrgreen: )

Auto zaczęło równiej pracować i palić od strzała! :-)

Sprawdziłem kompresję - na wszystkich po równo 10,6 bara

Czy tając kiedyś posty dziwiły mnie wypowiedzi typu " to jest zupełnie inne auto"

Teraz rozumiem - faktycznie są niesamowite różnice między E12 przed '77 i po...

Moja według winu jest z marca 1976.

Kolejne fotki wkrótce..

Turbo - 11 Wrzesień 2011, 22:41

coś się fotki nie dodały.. :-( więc

http://imageshack.us/photo/my-images/402/l1p.jpg

http://imageshack.us/photo/my-images/402/l2t.jpg

i strombergi:

http://imageshack.us/photo/my-images/33/strcy.jpg

VaRiot666 - 12 Wrzesień 2011, 00:26

Turbo napisał/a:
coś się fotki nie dodały.. :-( więc


więc :-)




i strombergi:


M-EJ - 12 Wrzesień 2011, 07:51

czekamy na zdjęcia dzienne :mrgreen:
kjubus - 12 Wrzesień 2011, 08:36

Ach te E12stki :-D Ciekawa historia, czekamy niecierpliwie na zdjęcia ;-)
BartSL - 12 Wrzesień 2011, 22:25

SUPER!
Wreszcie kolejna przedliftowa E12! :-)

Pozdrawiam i życzę wytrwałości w odrestaurowaniu!

VaRiot666 - 12 Wrzesień 2011, 23:56

Przybywa nam e12 :-)
Robisz ją zgodnie z VINem? Jaki kolor lakieru będzie na tym e12?
Czekamy na więcej zdjęć.. i na administratora który przeniesie temat do nasze e12 :-)

shakaz - 13 Wrzesień 2011, 00:18

Rzeczywiście ciekawa historia :shock: , ale musiało szumieć na wiosce na tym lotniczym paliwie, oj dostawała pewnie po garach, dostawała :twisted: hehe!!!

Fajny wygrzeb z krzaków :-P

Turbo - 13 Wrzesień 2011, 00:42

Witam!

Kilka fotek jeszcze przed myciem a właściwie szorowaniem..


Piękna linia prostego zderzaka :mrgreen:


Lusterko chyba od malucha :-P


Pupa też zgrabna :-P


Oczywiście są 4 dekielki :-)


Blacharsko nie tak najgorzej jak na wiek i warunki eksploatacji..
Na nadkolach coś tam wyłazi ale w miarę zdrowo, najgorzej chyba przednie części progów i drzwi kierowcy..
Podłoga i kielichy w bagażniku w miarę, pod maską jedynie pod akumulatorem..


Do do odrestaurowania to niekoniecznie idealnie według VINu ale blisko jeżeli chodzi o kolor i wnętrze. Co do silnika mam już plan żeby dodać mu werwy.. 8-)

Turbo - 13 Wrzesień 2011, 00:44

Z opowieści właściciela na zwykłej ledwie 200, na lotni zamykała szafę :mrgreen:
ŻbiQ - 13 Wrzesień 2011, 09:14

VaRiot666 napisał/a:
i na administratora który przeniesie temat do nasze e12 :-)

Zrobione :-)

Bodżangmił - 13 Wrzesień 2011, 09:29

Gratulacje. :-)
Dominik4x4 - 13 Wrzesień 2011, 10:24

Ale ci sie rarytas trafił i do tego tyle lat we Polsce :shock: :-) 8-)
Turbo - 14 Wrzesień 2011, 01:30

Dziękuje, dziękuje! :-) Póki co jestem z niej bardzo zadowolony! :mrgreen:

W miarę możliwości będę dodawał zdjęcia z prac nad autem..


Dzisiaj ładnie słonko świeciło więc zabrałem ją na wycieczkę.. :mrgreen: Zrobiłem około 30km i wszystko jest w porządku! :-)

Przyglądając się dokładnie zauważyłem, że ma podwójne sprężyny na kolumnach z przodu :shock: Nigdy wcześniej czegoś takiego nie widziałem ( no chyba, że na za zaworach m20b25 :-P ) To chyba nie jest oryginalne?

Pozdrawiam!

Adaasko - 17 Październik 2013, 14:14

hej, coś sie dzieje? świetna historia, piękny egzemplarz!


PS. "Pisałem też kiedyś na forum że chciałbym mieć też E12 z "garbem" na masce ( wersje m30 na Zenitach ) ale niestety nie można mieć wszystkiego.. "

szukam po fotkach i nie moge złapać o co chodzi, mógłby mi ktos obrazowo rozjasnić temat?

Bodżangmił - 17 Październik 2013, 19:51

http://www.carsablanca.de...-i-2--4#pathway

Tak na szybko wygooglowane

Adaasko - 18 Październik 2013, 01:04

wooooww! super ciekawocha, jaram sie!
dzięki!



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group