To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
E12-E28
Forum posiadaczy i miłosników BMW E12 i BMW E28

Inne youngtimery forumowiczów - [E3] 2800 Miłosz

Dominik4x4 - 26 Sierpień 2011, 10:55

Miłosz napisał/a:
David napisał/a:
robi ogromne wrażenie :shock:


To tylko przez to, ze jest taka ogromna :)

Maty uniwersalne kupilem w pierwszym lepszym sklepie z takimi rzeczami. Kupilem najdrozsze i najgruszbsze jakie byly z mysla, ze beda najlepsze, kolega kladl ciensze i polozyly sie lepiej, z tymi walczylem bardzo dlugo, grzalem wielokrotnie do granicy plynnosci a i tak po calkowitym ostygnieciu i kilku godzinach lezakowana ranty maja tendencje do podnozenia sie, z cienszymi tego problemu nie bylo.

Na zlot E28 pasuje przyjechac E28, ale zoabczymy :)


Dzięki Miłosz to kupie te chudsze :mrgreen: a co u e3 słychać składasz coś ? :-)

Miłosz - 27 Listopad 2011, 22:00

W nadchodzacym tygodniu mam wreszcie w planie wygospodarowac troszke czasu i wziac sie za silnik w E3.

Z ostatnich zakupow do zakurzonego zbioru czesci silnika dolaczyly panewki glowne GLYCO, korbowodowe KOLBENSMIDT oraz pierscienie na pierwszy nadwymiar GÖTZE, ufff co ja bym zrobil bez kolegow.



Na poczatek wyczyscilem tloki rozpuszczalnikiem i sciereczka lakiernicza do matowienia oraz zamontowalem nowe pierscienie......




Dominik4x4 - 28 Listopad 2011, 12:22

to tak na 2015 skończysz ? :mrgreen: :-P ;-)
Miłosz - 12 Styczeń 2012, 10:25

Dominik4x4 napisał/a:
to tak na 2015 skończysz ? :mrgreen: :-P ;-)


Juz pedze......

Zaczalem skladac blok:

Nadwymiarowe tloki z nowymi pierscieniami juz w srodku, zmiescily sie, ba nawet da sie przesuwac :)



Komplet panewek korbowych i glownych... w starych M30 trzeba bardzo uwazac, wbrew ogolnoswiatowej zasadzie w starych M30 na korbowowdach panewki nie sa zlozone zamek do zamka tylko odwrotnie, wielu mechanikow uwaza to za niemozliwe i na sile prubuje skladac tak jak "powinno byc" zwykle po takim zlozeniu na sile silnikiem nie da sie w ogole przekrecic albo nawet czasem nie da sie zlozyc, niestety bywaja i pechowe sytuacje ze sie uda, wtedy katastrofa czeka ze swym ujawnieniem sie az do pierwszego odpalenia :)





Zamontowalem jeszcze wal, ufffff to czas na przerwe


Dominik4x4 - 12 Styczeń 2012, 22:24

dobrze że coś sie dzieje ale motor to teraz będzie 3,3 czy jaki bo już sie pogubiłem :roll: ;-)
l0tt4r - 18 Styczeń 2012, 21:15

uff... duzo czytania, ale opis i zdjęcia rewelka ;) podpinam się do pytania o silnik, bo trochę się skołowałem :-/ ... to chyba to 2,8 jest reanimowane ostatecznie??
chętnie bym obejrzał więcej filmików ;)

Miłosz - 19 Styczeń 2012, 19:27

Chyba za duzo namieszalem :) Robie 3,3 3210ccm. Sam blok pochodzi z Karmanna 633CSi, reszta czyli gazniki, dolot, wydech, glowica, miska olejowa..... wszystko z E3 2800....
Dominik4x4 - 20 Styczeń 2012, 23:54

a co z 2,8 ? czekasz na lepsze lata czy jak :-P
Miłosz - 22 Styczeń 2012, 09:01

2,8 lezy i czeka nie wiem na co, nie udalo mi sie dostac tlokow nadwymiarowych a ma tak mocne wzery ze nawet nie wiem czy pierwszy nadwymiar wystarczy, podejzewam, ze nigdy sie nie doczeka.
l0tt4r - 23 Styczeń 2012, 16:02

Mam pytanie które może się wydać trochę banalne, ale nie mam edukacji mechanicznej a chciałbym zrozumieć w pełni sytuację. Blok ma wżery przez zapieczone stare pierścionki i trzeba przeszlifować komorę w której porusza się tłok, tyle rozumiem. Ile taki szlif 'zbiera' materiału, tj o ile powiększy się średnica? To nie jest kwestia kilku mm? Nie można takiego problemu załatwić samymi pierścieniami? Czy pierścień musi mieć swój rozmiar i koniec bo np nie będzie szczelnie? A jakby pierścionki dobrać grubsze?(tj takie zeby wypełniły zwiększoną szlifem średnice) np zeby były na zamówienie z twardszego stopu zrobione? Tak się w ogóle nie da? Czy teoretycznie mozna, ale koszty dawno przekroczą zdrowy rozsadek i opłacalność?
Trochę rozbudowane pytanie zadaje, ale takie mnie przemyślenie naszło ;)

l0tt4r - 30 Styczeń 2012, 09:42

hahaha :twisted: :mrgreen: :twisted:
zagiałem Was nikt mi nie chce odpowiedzieć :twisted: :twisted: :twisted:

Dexter528i - 2 Luty 2012, 20:51

l0tt4r napisał/a:
zagiałem Was nikt mi nie chce odpowiedzieć


Jeszcze nikt nie jest zagięty.
Prosił bym założyć odpowiedni temat w odpowiednim dziale.
Skopiuj treść swojego pierwszego posta. Załóż temat. CTRL+V. Wyślij.

Wiem, że temat zawiera wiele cennych wskazówek, porad itp ale twoje pytanie jest bardziej ogólne i nie dotyczy bezpośrednio tego tematu.

Pozdrawiam

Miłosz - 4 Luty 2012, 16:53

Szlifuje sie pierwszy nadwymiar 0,25mm i dalej co 0,25mm, w oginale istnieja 3 nadwymiary. Do kazdego stosuje sie pierscienie zwiekszonej srednicy oraz stosowne tloki, istnieje w BMW cos takiego jak nadwymiarowy pierscien do seryjnego tloka, ale w praktyce nie spotkalem sie w ogole z takim zabiegiem, sprawa tyczy sie doslownie lizniecia gladzi cylindrowych, nie ma mowy o przeszlifowaniu 0,25 i nadrowbienie szczeliny pierscieniem, tlok jest zwykle mniejszy o 0,03mm od wiercenia w cylindrze, w Zukach bylo 0,04mm i to bylo juz strasznie duzo, mowilo sie o luzno poskladanym silniku.

A u E3 polakierowano wreszcie maske i klape, zostaly juz tylko skrzydelka na slupki C, mozna powiedziec ze lakierownie zakonczone, z polerka czekam na lato i za jednym zamachem bedzie polerowane wszystko na raz na zlozonym samochodzie.


l0tt4r - 5 Luty 2012, 23:01

a, wszystko już jest jasne, dzięki za objaśnienia :mrgreen:

a jak silnik się składa? chętnie obejrzę filmik typu first start engine :)

Dominik4x4 - 6 Luty 2012, 10:15

Miłosz a kiedy bedzie można obejrzeć to cudo na żywo ? na YTP ? :-)
Miłosz - 7 Luty 2012, 11:29

Kiedy to wyjedzie nie wiem, na YTP napewno jej nie spotkasz , tam jezdze w tym roku E24.
Miłosz - 21 Luty 2012, 21:20

No to wracamy do M30.

Panewki poskrecane kluczem dynamometrycznym, glowne 60Nm korbowe 55Nm.



Pompa oleju do E3



Pasuje rozniez pompa z nowszych E12 i E24CS, ale nie jest identyczna, posiada troche ulepszen, inne mocowanie kola zebatego. Bralem pod uwage podmianke bo w koncu moj silnik z ktorego pochodzi pompa stal deba, a tu mila niespodzianka, brudna brzydka pompa z wrzerami od korozji na zewnatrz w srodku w bardzo ladnym stanie.





Pompa zamontowana



Tylny dekiel z simmeringiem na swoim miejscu


Z miska olejowa jest ta sama bajka co z pompa, w sumie pasuje miska z E24CS ktora tak naprawde jest lepsza bo posiada usprawniony i bardziej rozbudowany system zatrzymania oleju przy smoku przy przeciarzeniach, ale bystre oko znawcy zaraz zuwazy pod samochodem minimalnie inny ksztalt miski, niepodlaczony czujnik poziomu oleju oraz jeden zbedny niewykorzystany gwint, dlatego montuje miske z E3. Sam sie sobie dziwie bo montuje nieorginalny silnik 3,3 z E24 a dbam o takie glupoty jak bym sam sie chcial oszukac... z zewnatrz poza drukiem 3,0 / 3,3 na bloku silnik bedzie nie do odroznienia od orginalnego 2,8 z 1974 roku.




Silnik obrocony na dobra strone, niestety nadal nie dorobilem sie takiego fajnego stojaka jak maja niektorzy koledzy :)



Przymiarka uszczelki - chyba pasuje...



Glowica na swoim miejscu. Wedlug katalogu 60Nm przerwa 33 stopnie przerwa 35 stopni przerwa. Kiedys zmierzylem, ze praktycznie na jedno wychodzi jesli zamiast mierzyc katy przykrece 60Nm 80Nm 100Nm, sruby wszystkie nowe wiec na koniec jeszcze zaszalalem i pociagnalem 105Nm wystarczy....



Silnikiem juz mozna krecic



Podstawa filtra oleju rowniez starego typu



Tu rowniez zdecydowalem sie na montaz starej wersji do ktorej powoli problem kupic filtr :)

Luzy zaworowe powinny byc ustawione wedlug danych fabrycznych 0,30mm wszystkie, ja ustawiam zawsze cisne 0,35 jesli klawiatura nie nosi wiekszych sladow zuzycia, silniki chodza moim zdaniem lepiej. Z racji, ze po pierwszym odpaleniu nowo docieranych zaworow prawie zawsze luz sie mocno zmniejsza i natychmiast trzeba ponownie regulowac tym razem ustawilem na zapas 0,40mm.



Miska zalana wstepnie 2 litrami oleju, okolo 2 minut energicznego krecenia recznie za wal i w rozrzadzie pojawil sie olej - wszystko gra :)



........

Dominik4x4 - 21 Luty 2012, 22:17

Fajnie Fajnie :-D ;-)
Kamil - 21 Luty 2012, 22:28

fajne takie nietuzinkowe silniki - taka hybryda :-P

Miłosz napisał/a:
Luzy zaworowe powinny byc ustawione wedlug danych fabrycznych 0,30mm wszystkie, ja ustawiam zawsze cisne 0,35 jesli klawiatura nie nosi wiekszych sladow zuzycia, silniki chodza moim zdaniem lepiej. Z racji, ze po pierwszym odpaleniu nowo docieranych zaworow prawie zawsze luz sie mocno zmniejsza i natychmiast trzeba ponownie regulowac tym razem ustawilem na zapas 0,40mm.


przepraszam że tak pod swoją modłę, ale czy ta zasada dotyczy M21D24? ;-)

Miłosz - 22 Luty 2012, 08:12

Zasada, ze nowo dotarte zawory wklepuja sie troszke to teoria dotyczaca w sasadzie wszystkich silnikow, z mojej praktyki a nie skladalem w koncu tysiaca silnikow wynika ze M21 jest bez porownania stabilniejsze jak chodzi o luzy zaworowe niz M30 czy M20. Powtorze, ze sa to tytlko obserwacje z mojej praktyki, ale w M21 jesli wszystkie elementy rozrzadu sa bardzo dobre, olej jest w porzadku, walek nie ma luzow czyli wszystko gra, to regulacja zaworow najczesciej sprowadza sie do kontroli luzow i jakies poprawki na dwoch cylindrach z czego luz najczesciej rosnie a nie maleje jak juz. Samo doklepanie sie zaworow po remoncie w Wisience np. nie zaistnialo wcale jesli pamiec mnie nie zawodzi. Dodatkowo moge powiedziec, ze jesli w 2,4td reguluje sie zawory i luzy kompletnie wybiegaja poza norme, to praktycznie w 100% przypadkow oznacza to ze klawiatura jest do remontu i regulowanie niemalze mozna sobie podarowac.... w M30 wszystkie te zasady nie obowiazuja.

W M21 reguluje 0,30mm tak jak fabryka.

Kamil - 22 Luty 2012, 09:36

Dzięki za info.
U mnie klawiatura nowa więc mam nadzieję że też się nie uklepie :-)
Udanego składania Chamonix'a życzę ;-)

Miłosz - 23 Luty 2012, 20:59

Na dzis w planie byly hamulce ale chyba jeszcze dlugo nic z tego nie bedzie. Przody daly sie zreanimowac, chyba generalnie nie sa zbyt stare, jedna na 8 gumek pekla mi wprawdzie przy prubie wypchniecia tloczkow sprezonym powietrzem, ale pozatym po okolo godzinnej zabawie wszystkie 8 tlokow porusza sie plynnie i bez oporow, gumki sa wystarczajace, oski i zapinki kupilem nowe, w sumie temat gotowy do montazu.



Niestety z tylem sie nie udalo, najpierw nie chcialy wyjsc oski od tloczkow, rozwiercajac juz troche poniszczylem zaciski, oski finalnie musialem pociac, gumek praktycznie nie ma, tloczki maja wzery, nie chcialy ruszyc, jak ruszyly to leja, jakos nie mam ochoty na renowacje, albo znajde cos uzywanego w najblizszym czasie, albo zacisne zeby i kupie nowe, poki co hamulcow sie zlozyc nie da.



Zamontowalem zbiornik paliwa, niestety okazalo sie ze staranne czyszczenie zardzewialych rantow szczotka na wiertarce go rozszczelnilo :) cos troche pokleilem ale nie ryzykowalbym tankowania wiecej niz pol baku, kolejny element ktorego od teraz szukam.



Zabralem sie tez powoli za skladanie detali nadwoziowych, pomimo dokumentacji zdjeciowej i zaledwie dwoch lat od rozbiorki samochodu, juz musze bardzo gimnastykowac sie "ukladajac klocki" , prawie kazdy drobiazg trzeba wyczyscic, rozruszac... oj duzo wody jeszcze uplynie. Troche ogarnalem tyl.

Prawda , ze ladna "pupa" :)




Uszczelki ktore montuje na obecna chwile w E3 to absolutny dowod na to, ze nie jest to bezkompromisowy remont jak wsrod wielu kolegow, niestety ceny nowych zabijaja i wiele jest juz w ogole niedostepnych, zuzyte sa generalnie wszystkie.... czyszcze, smaruje i montuje aby cieszyc sie autkiem, w trakcie ekspoatacji bede sie staral na bierzaco polowac i podmieniac.

Poustawiane sa juz wstepnie wszystkie blachy, maska jeszcze bedzie zdejmowana do montazu silnika, drzwi napewno beda wymagaly korekty po zamontowaniu wszystkich uszczelek.



ŻbiQ - 23 Luty 2012, 21:18

Urzeka mnie ta piękna, klasyczna limuzyna w bieli :-)

Mocno kibicuję temu projektowi i sam nie mogę się doczekać finału :)

Dominik4x4 - 23 Luty 2012, 21:27

Wygląda przepięknie a gdzie tam jeszcze koniec ;-) jednak biały jest piękny 8-)
Dexter528i - 23 Luty 2012, 21:58

Miłosz napisał/a:
Robie 3,3 3210ccm. Sam blok pochodzi z Karmanna 633CSi, reszta czyli gazniki, dolot, wydech, glowica, miska olejowa..... wszystko z E3 2800....


Co do zasilania silnika to jeśli na chwilę obecną silnik nie będzie 100% oryginał to widział bym tam te 3 Solexy C40 PHH, które kiedyś miałeś na sprzedanie :-P

Miłosz - 24 Luty 2012, 07:45

Solexy sprzedane, gnebil mnie ten pomysl, ale przewazyly dwa argumenty

A - wizualnie komora silnika bedzie wygladac jak 100% orginal, nikt na zadnym zlocie nie bedzie wiedzial, ze to nie 2,8 jak mu nie powiem, wiec konsekwentnie nie planuje ZADNYCH ulepszen, chyba , ze poddam sie przy gaznikach, narazie staram sie o tym nawet nie myslec.

B - ze wzgledu na spore ceny paliw chcialbym sie zmiescic srednio w 20 litrach na 100km :D

Nie jestem maniakiem rozrozniania po nazwach 100tek wymyslnych kolorow, ale E3 nie jest biale chamonix to wzglednie jasny krem, jak postawilem kolo niej kilka dni temu biale E28 to wygladala jak rasowy bez, zdaje sobie sprawe , ze aparat nie oddaje tej barwy jak w realu a dookola na zdjeciach przewyzszaja kolory czarne i szare....

Kamil - 24 Luty 2012, 08:29

dla mnie ten kolor to jak by zmieszać ze sobą biały 1/2 i kość słoniową z fiata też 1/2
ewentualnie kapkę szarego ;-)

p.s.
Ale zazdroszczę Ci ładnej pogody do składania....
...u mnie pada i mży :-/

ŻbiQ - 24 Luty 2012, 08:54

Miłosz napisał/a:
Nie jestem maniakiem rozrozniania po nazwach 100tek wymyslnych kolorow, ale E3 nie jest biale chamonix to wzglednie jasny krem, jak postawilem kolo niej kilka dni temu biale E28 to wygladala jak rasowy bez, zdaje sobie sprawe , ze aparat nie oddaje tej barwy jak w realu a dookola na zdjeciach przewyzszaja kolory czarne i szare....

Faktycznie, jak się spojrzy na te 2 zdjęcia tyłu, to widać, że to bardziej kremowy niż biały - foux pas z mojej strony ;) Trzeba po prostu grzecznie czekać na live'a :-)

bąku - 24 Luty 2012, 09:21

Piękna, bo biała ;-)
Pozwolę sobie wrócić jeszcze do ustawiania zaworów :-) Dlaczego luz ustawiasz pomiędzy krzywką wałka a stopką dźwigni a nie na trzonku zaworu :?: Ustawiałeś na zasadzie mijania się zaworów na cylindrze, który porusza się wraz z tym na którym regulujesz :?:

Miłosz - 1 Marzec 2012, 19:43







No i "slupek" nareszcie gotowy....

Bagaznik tez, teraz bedzie juz tylko ciezej....








Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group