To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
E12-E28
Forum posiadaczy i miłosników BMW E12 i BMW E28

Nasze E28 - [E28 533i] 533i USA 1983 Alpinweiss

Dominique - 28 Czerwiec 2018, 22:37
Temat postu: [E28 533i] 533i USA 1983 Alpinweiss
VIN: WBADB7409D1048267
Type code: 4274
Model: 533 I (USA)
E-F-R series: E28
Series: 5
Type: LIM
Steering: LL
Doors: 4
Engine: M30
Displacement: 3.20
Power: 0 (0 hp)
Drive: HECK
Transmission: MECH
Paint code: 146 - ALPINWEISS
Upholstery code: 1983-06-02
Prod.date: 1048267 4274 146 0159 5' E28
-
S550 On-board computer

Kupiona jak zwykle pod wpływem emocji. Od 4 miesięcy stoi i pochłania wolne środki finansowe. Przejechałem może 1,5 kilometra- ale na pewno nie więcej niż 2 <masakra> ale i tak cieszy. Zwłaszcza, że to moja druga Alpinweiss, ale tym razem z m30, tak jak zawsze marzyłem.
W dniu zakupu:




Kilka dni później zawiozłem ją do siebie do pracy, na zapoznanie z tematem i ogólną ocenę stanu:





Silnik z chyba 10 letnim syfem z Vest Virginia:

Brudny, ale za to zdrowy jak dzwon! o czym tylko utwierdzimy się w kolejnych fotkach ;)




I na deser coś, co pobudza wyobraźnię:
faktura zakupu w 1983. 533i kosztowało wtedy 29900$.
Ciekawe ile domów w Polsce w tamtych czasach by się wybudowało, albo ile maluchów możnaby za to mieć <worek>

plus cała teczka faktur i rachunków z serwisu z tamtych lat. Może i nieistotny szczegół, ale takich rzeczy dzisiaj nie kupisz.


Auto sukcesywnie staje na nogi, ciągle coś przy nim się dzieje. Założyłem jej normalne felgi i pozbyłem się tego czegoś z klapy bagażnika i owiewki szyberdachu.
Jedyne, co powstrzymuje mnie przed codzienną aktualizacją postępów, to lenistwo w uploadowaniu zdjęć,których są już dziesiątki.
Może z czasem coś przybędzie, jeśli będą chętni..
Plany co do auta są następujące: nie będzie gleby czy felg 3tlg. Nie będzie robiona na wychuchaną laleczkę,bo taką rolę pełni w moim garażu e30. Ten rekin będzie 100% seria,spatynowany, ale czysty,wolny od jakichkolwiek wad mechanicznych. Chcialbym, aby widac bylo na nim wiek😀zwlaszcza, że jest wolny od korozji, jest świetną bazą na zrobienie wygodnej, ale szybkiej limuzyny. Bo wlasnie takie mialo być e28 w USA w latach '80. 😀

Blindnomad - 29 Czerwiec 2018, 20:22

Chyba pracujesz w mega ciekawym miejscu. Zazdroszczę.
Łukasz125 - 30 Czerwiec 2018, 18:56

Fajnie, fajnie dawaj foty chopie bo to forum umiera...
kubik - 1 Lipiec 2018, 10:01

Zawsze co mnie rozwala w autach z USA to poziom wypasu <szok> Same grubasy,ale wiadomo nie ma róży bez kolców,czytaj paskudne zderzaki.
Nie mniej jednak uwzględniając,że dalej za małe pieniądze można tam wyrwać sztukę czystą od rdzy to jak najbardziej dobry kierunek <mina>

Kargul1005 - 2 Lipiec 2018, 06:41

Fajne autko no i dokumentacja :)
Dominique - 2 Lipiec 2018, 10:00

Poziom wypasu jest znaczny:
-skórzaka tapicerka
-przednie fotele z regulowanym kątem pochylenia (sterowane manualnie, w '83 nie bylo jeszcze elektryki )
-tempomat
-obc 2
-elektryczny szyberdach
-centralny zamek
-4 szyby otwierane elektrycznie
-klimatyzacja
-duży schowek na narzędzia z podbitką klapy bagażnika (schowek kompletny, nawet zapasowe bezpieczniki i żarówki się ostały)
Co do zderzaków to jednym się nie podobają, a drudzy są w stanie je zaakceptować po dłuższym czasie😀 nie ma jednak ludzi, którzy by nad nimi się zachwycali. Osobiście wolę piękne chromy w wersji euro (pod warunkiem, że są piękne), jednak jest to temat rzadko spotykany, a już na pewno bardzo kosztowny. W tym egzemplarzu, ze względu na to, że 533i było oferowane jedynie na rynek USA i Japonię, nigdy nie występowało ze zderzakami euro, tak też nie biorę pod uwagę zmiany tych zderzaków. Poza tym są aluminiowe więc zgnilizna im nie grozi😀

Blindnomad - 2 Lipiec 2018, 14:25

Dopasuj tylko dotego jakąś dokladke... bo z tymi zderzakami wygląda jak dziobak :o
Dominique - 10 Lipiec 2018, 21:39

Tuż po zakupie na pierwszy ogień poszło usunięcie największych wycieków w komorze silnika, tradycyjnie płukanka układu chłodniczego, wymiana termostatu i pompy wody





Cała komora silnika uwalona była olejem silnikowym, atf'em ze wspomagania i ogólnie wszystkim. Przy okazji więc czyszczenie chłodnicy, wiatraka i wisko



Po ogarnięciu układu chłodzenia, przyszedł czas na płukankę oleju, wymianę uszczelki pod miską olejową, regulację luzu zaworowego i zalanie świeżego oleju




W czasie dłubania przy silniku, zauważyłem, że 1 z wtryskiwaczy jest inny niż pozostałe 5. Silnik co prawda pracował poprawnie, ale nie mogłem tego tak zostawić. Korzystając z okazji i po konsultacji z Mulderem, założony został zestaw z Vectry 2,5 V6.

Takie wtryski ładniej rozpylają paliwo, co skutkować ma lepszymi osiągami silnika. Zobaczymy kiedyś na hamowni <oko>

Po drodze wymienione zostały świece na Denso W16TT, nowy filtr powietrza, nowa rura między przepływką a przepustnicą wraz z pozostałymi przewodami dolotu i podciśnień, umyty krokowiec. Fotek niestety nie posiadam, ale faktem jest pozbycie się jakiegokolwiek lewego powietrza w dolocie. Silnik chodzi jak marzenie.

Mając na stole wymontowany alternator, grzechem byłoby go nie zregenerować.
Zatem nowe łożyska, kondensator, regulator napięcia, brakujące poduszki gumowe. Dotoczyłem też brakujące tuleje mocujące.
Przed

W trakcie


Po



Długo borykałem się z problemem braku wspomagania hamulców i kierownicy.
Wymieniłem "bombę", przewody niskiego ciśnienia, zalałem nowy atf.. pompa dalej nie wytwarzała ciśnienia i strasznie wyła <zly> zapadła decyzja, jadę do aso po zestaw naprawczy


dalej efekt niezadowalający, drogą po nitce do kłębka, trafiłem na filterek atf'u, który znajduje się na dnie zbiornika wyrównawczego. Poleciałem do aso po nowy

poskładałem wszystko w całość, podłączyłem przewody, wlałem nowy olej, skutek: mam działające hamulce i kierownicę, którą można kręcić jedną ręką, w dodatku bez najmniejszych szmerów ze strony pompy :D
Tamten dzień, zakończył się pierwszą, wytęsknioną przejażdżką moim rekinem. Znowu, po 5 latach za kółkiem e28, szkoda, że nie widziałem swojej miny, ale prawdopodobnie wyglądałem tak:


Ze względu na zużyte amorki i luzy w całym zawieszeniu, przejechałem się tylko wokół komina i powróciłem do hangaru, aby zabrać się za zawieszenie i hamulce.
Ale o tym w dalszej części fotorelacji.

Kargul1005 - 11 Lipiec 2018, 09:11

Działaj przy autku to może za te 10lat jak skończę remont swojej to zrobimy wspólną sesję :)
MutoN - 11 Lipiec 2018, 21:58

Bardzo fajna e28 ;) 533 to znaczy że ma silnik m90?
Blindnomad - 11 Lipiec 2018, 22:57

533i to wersja jeno na USA. Niedostępna w europie.
Silnik m30b33 montowany był często w e24.
I była też bardzo nietypowa wersja e30 czyli 333i, dostępna tylko w RPA. Takie tamtejsze M3.

Dominique - 12 Lipiec 2018, 18:14

Tutaj mamy silnik m30b32. Fabrycznie 184 KM, czyli tyle co europejskie m30b28. A to wszystko przez zmniejszony stopień sprężania i katalizator.
Dominique - 12 Lipiec 2018, 21:21

Ciąg dalszy fotek dla zainteresowanych.
Wraz z samochodem otrzymałem komplet kół, na których wyjechał z salonu:

Opony oczywiście śmietnik. Gdyby TRX'y nie były tak bardzo drogie, to z pewnością po odmalowaniu założyłbym je na samochód.
Nie mogłem oprzeć się przymiarce



Ostatecznie zakupiłem komplet zwykłych 15" z e34 i tak zostaje


Po zakończonych pierwszych pracach przy silniku, nadeszła pora na konkretne mycie gorącą wodą pod ciśnieniem i Tenzi Truck Cleanerem




A przypomnijmy jak było <masakra>


Na koniec jeszcze tylko z grubsza spłukanie po wierzchu





Mulder - 13 Lipiec 2018, 13:51

odpaliła po tej płukance silnika?
Dominique - 15 Lipiec 2018, 11:07

Po umyciu silnika postała cały następny dzień z podniesioną maską, wszystko elegancko wyschło więc nie było problemów z odpaleniem.
Dominique - 16 Lipiec 2018, 22:40

Dalszy etap prac nad samochodem. Wymienione całe przednie zawieszenie i układ kierowniczy, zregenerowane przednie hamulce.
Od tego się zaczęło





Zaspawane jedne dziursko


oczywiście następnie oszlifowane, zabezpieczone, na to konserwacja i zero śladu <oczko>

Zaciski przed


Wypiaskowane

Ocynkowane i złożone na nowych zestawach naprawczych



Wnęki kół wyczyszczone




jest niemalże idealna jeśli chodzi o brak korozji :D
Kielichy od środka zalałem woskiem, wszystkie zakamarki także. Blacharsko jest na prawdę super.

McPersony, zwrotnice, i inne elementy, które nie były wymieniane, zostały wypiaskowane i pomalowane lakierem poliuretanowym, śrubki i duperele ocynkowane. Składamy












Na koniec założone nowe przewody elastyczne hamulców i zalany świeży płyn.
Aktualnie jestem na etapie podobnej akcji z tylnym zawieszeniem, fotki pojawią się niebawem.

A to wylądowało na złomie (plus amortyzatory i drobnica, której nie miałem głowy, aby obfotografować)

Kargul1005 - 17 Lipiec 2018, 19:35

Kurcze ładnie idziesz z tematem


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group